سایت خبری تحلیلی DALEL

www.dalel.ir
سایت خبری تحلیلی DALEL
سایت تحلیلی سیاسی فرهنگی اجتماعی استاد علی اکبر دارابکلائی
۳۱ خرداد ۰۰ ، ۱۰:۰۴

رئیسِ منتخبِ جمهور

 مسیری که از کرج آغاز شد و به پاستور رسید

سیدابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهور برای تشکیل سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

سید ابراهیم رئیسی با بیش از ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای از مجموع ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رای  رئیس جمهور منتخب مردم برای ۴ سال آینده شد و به عنوان هشتمین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران کم‌تر ۴۵ روز دیگر وارد پاستور می‌شود و کار خود را آغاز می‌کند.

هشتمین رئیس جمهور ایران

سید ابراهیم رئیس‌الساداتی معروف به رئیسی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ در محله نوغان شهر مشهد است، پدر وی اهل دشتک زابل از منطقه سیستان بود. در پنج سالگی پدرش را از دست داد. سال‌های کودکی را با کار و دست‌فروشی در کنار تحصیل طی کرد. وی در سن ۱۵ سالگی وارد حوزه علمیه قم شد و تحصیلات حوزوی خود را تا سطح چهار فقه و اصول در مدرسه حقانی ادامه داد. رئیسی در سال ۱۳۸۰ در کنکور دکتری مدرسه عالی شهید مطهری پذیرفته شد و در سال ۱۳۹۲ مدرک دکترای فقه و حقوق خصوصی را از مدرسه عالی شهید مطهری اخذ کرد. وی همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل خصوصی است.

حجت الاسلام رئیسی؛ از دادستانی کرج تا ریاست جمهوری

رئیسی در سال ۱۳۶۲ در سن ۲۳ سالگی با جمیله السادات علم الهدی دختر ارشد آیت الله سید احمد علم الهدی ازدواج کرد. همسر او دانشیار رشته فلسفه علوم تربیت دانشگاه شهید بهشتی تهران، رئیس سابق پژوهشگاه علوم انسانی و رئیس کمیسیون تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است. حجت الاسلام رئیسی دارای دو فرزند دختر است، دختر اول وی متاهل و دارای دو مدرک کارشناسی ارشد است، یکی در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا (سلام الله علیها) و دیگری در رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه علوم حدیث شهر ری و دختر دوم وی نیز متاهل و دانشجوی کارشناسی رشته فیزیک دانشگاه شریف است.

مسئولیت‌های رئیسی از سال ۵۹ تاکنون

سید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۶۰ و در حالی‌ که ۲۰ ساله بود دادستان کرج شد و فعالیت‌های خود را با علی قدوسی آغاز کرد. وی پس از مدتی با حفظ سمت، دادستان استان همدان شد و به‌طور هم‌زمان در هر دو شهر فعالیت می‌کرد. بعد از آن در سال ۱۳۶۴  جانشین دادستان انقلاب تهران شد و به دنبال اقداماتش در مناصبی که برعهده داشت در سال ۱۳۶۷ مورد توجه امام خمینی (ره) قرار گرفت و احکام ویژه و مستقیمی برای رسیدگی به مشکلات قضائی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان را مستقل از ساختار قوه قضائیه، از امام دریافت کرد و امام نیز چندین پرونده مهم را برای تصمیم قضائی به او و حسینعلی نیری محول کرد.گفتنی است در سال ۱۳۷۶، وی به پیشنهاد برخی اعضای مؤثر جامعه روحانیت مبارز از جمله آیت الله مهدوی کنی و تصویب شورای مرکزی جامعه روحانیت، به عضویت در آن شورا در آمد.

حجت الاسلام رئیسی؛ از دادستانی کرج تا ریاست جمهوری

از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ حجت الاسلام رئیسی با حکم آیت الله یزدی رئیس وقت قوه قضائیه، به سمت دادستان تهران منصوب شد و به مدت پنج سال این مسئولیت را برعهده داشت. پس از آن و از سال ۱۳۷۳ رئیس سازمان بازرسی کل کشور شد و تا سال ۱۳۸۳ این سمت را عهده دار بود. وی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه قضائیه و از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۵ نیز دادستان کل کشور بودد. همچنین رئیسی از سال ۱۳۹۱ تا کنون با حکم مقام معظم رهبری به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت شد و بعد از رحلت آیت الله واعظ طبسی عهده دار تولیت آستان قدس رضوی شد. او از ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ تولیت استان قدس رضوی برعهده داشت.

پس از آن که مدت حکم آملی لاریجانی در منصب ریاست قوه قضائیه به پایان رسید رهبر معظم انقلاب رئیسی را به عنوان ریاست قوه قضائیه انتخاب کرد و در ۱۶ اسفند سال ۱۳۹۷ حکم ریاست وی بر قوه قضائیه صادر شد. از اواخر ۱۳۹۷ تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ رئیسی رئیس قوه قضائیه بود تا اینکه در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با رای اکثریت مردم رئیس جمهور ایران شد.

رئیسِ منتخبِ جمهور؛ مسیری از که کرج آغاز شد و به پاستور رسید

جایگاه‌های رئیسی به اختصار

۱۳۶۰: دادستان کرج

۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳: دادستان استان همدان

۱۳۶۴: جانشین دادستان تهران

۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳: دادستان تهران

۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳: رئیس سازمان بازرسی کل کشور

۱۳۹۱: دادستان کل ویژه روحانیت

۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳: معاون اول قوه‌ قضائیه

۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴: دادستان کل کشور

۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷: تولیت استان قدس رضوی

۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰: رئیس قوه قضائیه

در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ رئیس جمهور ایران شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۳۱
علی اکبر دارابکلایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">