سایت خبری تحلیلی DALEL

www.dalel.ir
سایت خبری تحلیلی DALEL
سایت تحلیلی سیاسی فرهنگی اجتماعی استاد علی اکبر دارابکلائی
۱۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۰۹

گزارش ویژه (1) درباره ریاست مجلس دهم

موضوع آینده ریاست مجلس و همچنین حضور ترامپ به عنوان نامزد قطعی جمهوری خواهان در کانون توجه روزنامه‌های امروز قرار دارد. این در حالی است که تحولات در ترکیه و جنجال بر سر اظهارنظرهای رئیس جمهور در روزهای اخیر، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «دلیل از روزنامه ایران امروز در گزارشی با اشاره به شروع به کار نمایشگاه بین المللی نفت و گاز در مطلبی با تیتر «غول‌های نفتی جهان در تهران» نوشته: «در فهرست 1900 شرکت حاضر در نمایشگاه، 880 شرکت خارجی از 40 کشور جهان حضور دارند شرکت‌هایی مانند زیمنس آلمان، لوک اویل، گازپروم روسیه و لینکولن الکتریک امریکا که در سال‌های گذشته از حضور در ایران خودداری می‌کردند به اولین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت تهران در دوران پساتحریم آمده‌اند رکنالدین جوادی، معاون وزیر نفت: امسال آمار شرکت‌های خارجی حدود ٦٤ درصد افزایش یافته و برخی شرکت‌ها و کشورها برای نخستین بار در این دوره از نمایشگاه شرکت کردند


روزنامه شرق در گزارشی به موضوع ریاست آینده مجلس پرداخته و در گزارشی با تیتر «امیدهای روز شنبه» نوشته: «برگزاری جلسه هم‌اندیشی برای منتخبان مجلس دهم، بهانه‌ای شد برای وزن‌کشی بین دو طیف حاضر در این مجلس. جلسه‌ای که قرار بود طبق اعلام قبلی با حضور منتخبان لیست امید برگزار شود و از همان ابتدای اعلام خبر این جلسه، مهم‌ترین سؤال این بود که چهره‌هایی نظیر علی لاریجانی و کاظم جلالی که به عنوان اعضای لیست امید به مجلس راه یافته‌‌اند، چگونه در این جلسه و البته در سازو‌کار فراکسیون امید، حضور پیدا خواهند کرد، اما برای رسیدن به پاسخ این سؤال، نیاز نبود تا روز برگزاری جلسه صبر کنیم. همه‌چیز به‌زودی روشن شد. روابط‌عمومی مجلس نهم اعلام کرد درست در همان روزی که قرار است جلسه لیست امید برگزار شود، می‌خواهد برنامه نشست هم‌اندیشی کل منتخبان مجلس دهم را برگزار کند. فرازوفرودهای بعدی حول این موضوع بود که برای تغییرندادن زمان برگزاری جلسه لیست امید، روابط‌عمومی مجلس همایش خود را صبح تا ظهر برگزار کند و جلسه لیست امید هم بعدازظهر برگزار شود. به نظر می‌رسید لاریجانی ترجیح می‌دهد به جای حضور در جلسه‌ای به ریاست عارف، لیست امید را به جلسه‌ای با ریاست خود فرابخواند و معنای مستتر در این حرکت این بود که رهروانی‌هایی که در انتخابات به لیست امید پیوسته بودند، تنها در صورت حمایت لیست امید از ریاست لاریجانی بر مجلس دهم، به این ائتلاف ادامه خواهند داد.

آخرین وضعیت یارگیری برای ریاست مجلس/ تفتیش نوین عقاید روحانی!

آخرین وضعیت یارگیری‌‌ها

اینکه لاریجانی در ادامه ماجرا و تا فرا رسیدن روز انتخاب رئیس مجلس، همین مسیر فعلی را بر‌می‌گزیند یا در آن تجدید نظر می‌کند، مشخص نیست، اما تا اینجای کار و آن‌گونه که از شواهد و اخبار پشت‌ِپرده به گوش می‌رسد، از جمع ١٦٦ نماینده‌ای که با لیست‌های امید و اعتدال به مجلس دهم راه یافته‌‌اند، حمایت ١١٠ نفر از ریاست عارف قطعی است. در سوی مقابل هم حامیان لاریجانی از قطعی‌بودن ١٢٠ رأی در سبد رئیس مجالس هشتم و نهم برای استمرار ریاستش در مجلس دهم خبر می‌دهند. روایتی که اگر صحت داشته باشد، تعیین رئیس مجلس را به رأی حدود ٦٠ نماینده مستقلی که هنوز نظر خود را آشکار نکرده‌‌اند، موکول می‌کند. اگر شنیده‌ها مبنی بر اینکه لاریجانی با حاج‌بابایی و سالک درباره همراهی تاکتیکی در مجلس دهم به توافق رسیده، صحیح باشد، به این معناست که او تصمیم خود را گرفته است. تصمیمی که بیش از زیان‌رساندن به فراکسیون امید، در راستای سود‌رساندن به تندروهایی است که حالا در اقلیت مطلق مجلس دهم هستند، اما می‌توانند با قرارگرفتن زیر چتر لاریجانی، خود را بازسازی و سازماندهی کنند. اینکه ایفای چنین نقشی از سوی لاریجانی، در کنار سوق‌دادنش به سمت کرسی ریاست، چه هزینه‌هایی را برای آینده سیاسی او به دنبال خواهد داشت، محاسبه‌ای است که لاریجانی و فراکسیون رهروان مجلس نهم، قبل از تصمیم‌گیری برای مسیر حرکتشان در مجلس دهم باید به‌خوبی درباره آن تأمل کنند.»


پوربا عالمی نیز در ستون طنز این روزنامه نوشته است: «من میدون هستم، میدون دوم، عاشق سوفیا. بابای سوفیا اما عاشق من نیست و عاشق کتاب است. بابای سوفیا به من گفت نظرم را درباره نمایشگاه کتاب بنویسم و من به‌عنوان میدون دوم این متن را نوشتم و فرستادم: ما نمایشگاه کتاب را دوست داریم چون نمایشگاه کتاب مناسب آبگیری و آب‌بندی ساخته شده است. این‌طوری که وقتی قرار شد ساختمان مصلا را افتتاح کنند، دیدند در و دیوار و سقفش چکه می‌کند، به همین دلیل نمایشگاه کتاب را فرستادند آنجا برای آبگیری و آب‌بندی. این‌طوری که نمایشگاه کتاب هنوز مصلا بیل و کلنگ و شن و ماسه توش بود رفت آنجا و چندسال هم دوام آورد. الان خوشبختانه دیگر مصلا آماده بهره‌برداری است و نمایشگاه را از آنجا بیرون انداختند. الان نیز نمایشگاه کتاب را فرستاده‌اند دم بهشت‌زهرا تا اینجایی که قرار است یک روز در آینده نامعلوم تبدیل به محل نمایشگاه‌های مهم شود، آبگیری و آب‌بندی شود. حالا ما با شما شرط می‌بندیم تا سال ١٤٠٠ هیچ‌کسی جز نمایشگاه کتاب جرئت نکند پاش را بگذارد آنجا. این خط، این هم نشان. ولی به نظر ما خیلی خوب شد که نمایشگاه کتاب را فرستادند دم بهشت‌زهرا. چون ما چه برای فاتحه اهل قبور برویم، چه برای مطالعه اهل قلم، خیلی فرقی ندارد و سر راه به نیابت این یکی برای آن یکی می‌توانیم فاتحه بخوانیم. البته پیش‌بینی ما این است که سال دیگر نمایشگاه کتاب را رسما به‌عنوان یکی از قطعه‌های جدید بهشت‌زهرا معرفی کنند و طی مراسم باشکوهی کتاب را خاکسپاری کنیم و خلاص. طوری‌که جای مشایعت نویسنده، تشییع کتاب داشته باشیم. حُسن بزرگ نمایشگاه کتاب که رفته دم بهشت‌زهرا این است که مردم با عاقبت کتاب و کتاب‌خوانی آشنا می‌شوند و تمام طول راه به این موضوع فکر می‌کنند که دارند می‌روند قبرستان یا دارند می‌روند کتابستان؟ بعید هم نیست فردا از یک نویسنده بپرسی از کدام گوری داری می‌آیی؟ بگوید از نمایشگاه کتاب، نرسیده به بهشت‌زهرا. عیبی هم ندارد. وقتی کتاب و نویسنده را حلواحلوا نمی‌کنیم بهتر است حلوایشان را بپزیم و خلاص. بزرگ‌ترین حُسن نمایشگاه امسال هم این است که نشانی‌اش خیلی سرراست است: بعد از قبرستان، نرسیده به کهریزک. پایان.

نتیجه‌گیری: هیچ‌وقت برای بابای طرف نامه ننویسید، به خودش بنویسید.

نتیجه‌گیری ٢: کتاب‌خواندن خوب است؟ نه. کتاب خوب‌خواندن خوب است. هر کتابی که خواندن ندارد.»


روزنامه شهروند نیز در کاریکاتور زیر به نامه دیکاپریو واکنش نشان داده است.


روزنامه قانون نیز در گزارشی به اظهارات اخیر رئیس جمهور می پردازد. این روزنامه در این گزارش نوشته: «این اقلیت آفندی اقتدارگرا مدت‌هاست هر فردی که بر خلاف منافع‌شان سخن بگوید ضد ولایت می‌خوانند و امروزه به سراغ سخنان رئیس‌جمهور رفتند تا روحانی را نیز در مقابل حضرت‌آیت‌ا... خامنه‌ای قرار دهند.آنها سخنان رئیس‌جمهور در دیدار معلمان را به اهرمی‌برای زمین زدن رئیس‌جمهور تبدیل کرده ‌اندو سعی دارند او را خارج از خط ولایت نشان دهند.آنهایی که این رفتار را داشته اند در طول این سال‌ها نشان دادند که بیشترین ضربه را به مقدسات زده‌‌اند و حال دنبال انتقام از مردمی‌هستند که به حضور آنها در عالم سیاست ایران«نه»گفته‌اند.نکته جالب این سناریو آنجاست که وقتی همه شاهد بودند، در آن یازده روز خانه‌نشینی این جریان، زبان در کام فرو بردند و دورانی که آن مرد در برابر فرمان رهبری نظام، مبنی بر عدم جابه‌جایی ‌سازمان حج و زیارت(دوران ری شهری) سرباز می‌زد، این جماعت می‌گفتند نامه گم شده است و این گونه فرمایشات معظم‌له را اجرا نمی‌کردند! حال که روحانی در قالب ریاست‌جمهوری ایران اسلامی‌اظهار نظری را از تریبون‌های رسمی‌کشور بیان کرده است، وی را مخالف بیان رهبری می‌خوانند!

تفتیش به سبک نوین!

اقلیت آفندی، برای پوشش اقدامات خود و زیر سوال بردن دیگران همواره از جایگاه ولایت فقیه خرج کرده‌اند وزمانی که قصد داشتند فرد یا جریانی را زمین بزنند، او را مخالف رهبری معرفی می‌کردند. مدتی بود‌هاشمی‌رفسنجانی را برای عقیده‌ای که داشت مورد حمله قرار می‌‌دادند و امروز نیز نوبت تفتیش عقاید به روحانی رسیده‌است.فردی که در زمان حل مشکلات اقتصادی، گندیدن سیب زمینی‌ و پرتقال،توئیت مقام سعودی،حمله سگ اوباما به گربه پوتین، رئیس‌جمهور است ولی زمانی که جمله ای برای دفاع از حقوق مردم به زبان بیاورد، به چهارمیخ کشیده می‌شود!به نظر باید قانون اساسی را بازنویسی و در آن وظایف رئیس‌جمهور را تبیین کنند که این گونه ابهامات پیش نیاید.»


همچنین این روزنامه در گزارشی به موضوع تحولات کشور ترکیه پرداخته و در گزارشی با تیتر «کودتای نرم» نوشته: «ترکیه همچنان آرام و قرار ندارد و انگار قرار نیست حاشیه ها دست از سر اهالی نئوعثمانی بردارد؛ یک روز انفجار بمب، یک روز درگیری با کُردها، یک روز در افتادن با اتحادیه اروپا، یک روز قانون اساسی ضدّ‌سکولاریسم و حالا رونمایی از جدیدترین اتفاق در سرزمین آتاتورک!

چهارشنبه و پنجشنبه بود که خبر رسید رئیس‌جمهور اردوغان، مرد مورد اعتماد خود را وارد بلک لیست شخصی اش کرده است؛ احمد داود اوغلو، مردی محجوب و دانشگاهی که روزگاری وزیر خارجه بود و بعد از انتخاب «سلطان» به ریاست جمهوری، او هم ترقی کرد و جدای از اینکه روی صندلی حزب عدالت و توسعه نشست، همزمان نخست وزیر ترکیه شد. حالا اما ورق برگشته و او دیگر، جایی در دل سلطان ندارد و مورد غضب واقع شده است. همه چیز به نقشه راه اردوغان بر می گردد؛ وضعیت شبیه مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک شده است. دو سال پیش، اردوغان، فرمان ماشین سیاسی و دولت را به داود اوغلو سپرد و خودش روی صندلی کناری نشست تا با خواندن نقشه، به مقصد از پیش تعیین‌شده برسند اما حالا بعد از گذشت ماه ها رانندگی مستمر، رجب پاشا احساس می‌کند «احمد» بر اساس نقشه ها پیش نمی رود! پس آقای نخست وزیر باید پیاده شود و برود تا یک راننده دیگر، جای او را بگیرد. راننده ای سرسپرده و «نقشه‌اجرا‌کن»! به قول اردوغان که یکی دو روز پیش گفته بود برخی ها فراموش کرده اند که چگونه به قدرت رسیدند و حالا بر خلاف جریان آب شنا می کنند! شاید تا اینجای داستان، متوجه شده باشید که چرا داود اوغلو، تبدیل به مهره ای سوخته شده است؛ اینجا پای نقشه تبدیل نظام پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری درمیان است. اردوغان، آرام آرام و خیلی نرم در حال تغییر قانون اساسی و «همه‌کاره‌کردن» پست ریاست جمهوری است اما داود اوغلو، «همراه» و «همدل» نبود و ساز مخالف می زد. چاره کار هم آسان است، حذف!

اوضاع در ترکیه خیلی پیچیده شده است؛ معلوم نیست که اردوغان چه در سر دارد و می خواهد چه کار کند اما هر چی هست، تاب و تحمل مخالف را ندارد و هر جا ببیند، یک «عبدا... گل» یا «داود اوغلو»‌نامی ، سد راهش شده، مثل آب خوردن او را کنار می گذارد و به مسیر خود ادامه می دهد؛ باز هم کلیشه تکراری، هدف، وسیله را توجیه می کند! این رفتارهای خاورمیانه ای، آنقدر آشنا و تکراری هستند که از قبل قابل پیش بینی اند و فقط شکل و شمایل اجرای آنها فرق می کند.»


روزنامه اعتماد در گفت و گویی با محمدرضا باهنر با عنوان «باهنر: با حجاریان موافقم » به نقل از وی مطالب زیر را عنوان کرده است.

* باید پیشنهاد حجاریان در خصوص قانون انتخابات را سیاه مشق کرد

* حاضرم پیشقدم گفت‌و‌گو با اصلاح‌طلبان شوم

* مردم در این دوره به دو امضا رای دادند امضای عارف و امضای موحدی‌کرمانی

* سیستم حزبی خودش فیلتر صلاحیت افراد می‌شود

* اگر در لیست اصولگرایان چند چهره نابرجامی نبود، شاید معادلات تغییر می‌کرد


روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «پیـامدهـای اقتصـادی پیـروزی ترامپ» نوشته: «رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وارد فاز تازه‌ای شده است. به دنبال اعلام نتایج رای‌گیری مقدماتی ایالت ایندیانا، تد کروز، نامزد میلیاردر جمهوری‌خواه از ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری کرد. او در سخنرانی روز چهارشنبه خود در ایندیانا گفت: «ما هرچه از دستمان بر می‌آمد انجام دادیم. اما رای‌دهندگان مسیر دیگری را انتخاب کردند و به همین دلیل با خوش‌بینی نسبت به آینده کشور، فعالیت‌های انتخاباتی خود را متوقف می‌کنیم».

آخرین وضعیت یارگیری برای ریاست مجلس/ تفتیش نوین عقاید روحانی!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۸
علی اکبر دارابکلایی

ریاست مجلس دهم

نظرات  (۱)

مطالب جالبی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">