سایت خبری تحلیلی DALEL

www.dalel.ir
سایت خبری تحلیلی DALEL
سایت تحلیلی سیاسی فرهنگی اجتماعی استاد علی اکبر دارابکلائی

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

برگزاری مراسم یلدا، اگر بتوان نام جشن بر آن نهاد، آیینی خانوادگی است و گردهمایی ها به خویشاوندان و دوستان نزدیک محدود می‌شود. در کتاب‌ها و سندهای تاریخی به برگزاری مراسم شب یلدا اشاره ای نشده است. ابوریحان بیرونی از جشن روز اول دی ماه که آن را خرم روز نامند، در دستگاه حکومتی و پادشاهی یاد می کند. نامی از شب یلدا در میان نیست و این می تواند دلیلی بر خانوادگی و همگانی و غیر رسمی بودن جشن یلدا باشد. 
یلدا جشن و گردهمایی خانوادگی است. در شب یلدا خویشاوندان نزدیک در خانه بزرگ خانواده گرد هم می آیند و در سرمای آغازین زمستان دور کرسی می نشینند و تا نیمه شب میوه و آجیل و غذا می‌خورند و به فال حافظ گوش می‌سپارند.

چرا شب یلدا هندوانه می‌خوریم؟ 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۵ ، ۰۸:۱۸
علی اکبر دارابکلایی
طرح جبهه ضد سوری آن بود که با تسلط بر حلب، میان شمال و جنوب سوریه جدایی انداخته و زمینه تجزیه سوریه را فراهم آورند. به این ترتیب شمال سوریه تبدیل به جولانگاه تروریست ها و حامیانی چون ترکیه می شد که به حیاط خلوت مناسبی در جنوب مرزهای خود دست می یافت.
آزاد سازی کامل شهر راهبردی حلب در شمال سوریه از دست گروه های تکفیری ـ تروریستی، نقطه عطف مهمی در روند تحولات و بحران شش ساله این کشور محسوب می شود. بخش های مهمی از حلب در سال ۲۰۱۲ به تصرف عناصر تروریستی مانند فتح الشام (جبهه النصره سابق) درآمد. از آن زمان تا کنون، حلب فراز و نشیب های فراوانی را شاهد بوده است. کشمکش اصلی طی چهار سال گذشته آن بود که تروریست ها در صدد تصرف کامل شهر بودند و در مقابل، نظام سوریه خواهان آزادی و پاکسازی حلب بود. 

آزادی حلب، فرصت ها و چالش ها
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۵ ، ۱۵:۲۰
علی اکبر دارابکلایی
کارگردان این فیلم، در برنامه «چشم شب روشن» شبکه چهار در ۱۷ آذر به چند نکته، یا بهتر بگوییم ویژگی برای آخرین ساخته خود اشاره نمود، که پرداختن به آنها در رمزگشایی وضعیت پیش آمده برای رستاخیز می تواند موثر باشد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۵ ، ۱۵:۱۷
علی اکبر دارابکلایی
بهش می‌آید چهار پنج ساله باشد؛ مدام تلاش می‌کند جلو برود و آخر سر هم می‌رود.
آقا می‌گوید: «بذار جلوتر بیاد اگر می‌خواد...»
می‌رود و می‌ایستد جلوی آقا؛ حرف‌هایش نامفهوم است. اطرافیانش می‌گویند می‌خواهد سلام نظامی بدهد.
- «ماشاءالله! داری چی کار می‌کنی؟ می‌خوای احترام بگذاری؟»
آقا این را می‌گوید و می‌خندد و بعد اسم کودک را می‌پرسد. کودک به‌درستی نمی‌تواند تلفّظ کند. محمدرضا؟! مادرش سریع می‌گوید معین‌رضا.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۵ ، ۰۸:۵۱
علی اکبر دارابکلایی
گفتمان انقلاب اسلامی و به تبع آن جمهوری اسلامی ایران را هیچ گریزی از وجود دائمی تهدیدِ تحریف و دگردیسی نیست و لذا تنها راه جلوگیری از زوال گفتمان و اضمحلال ساخت درونی انقلاب اسلامی همانا تقویت استحکام مفصل‌بندی گفتمانی انقلاب به صورت مستمر و حراست مداوم از آن در برابر تهدیدات شالوده‌شکن است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۹۵ ، ۰۸:۰۷
علی اکبر دارابکلایی
امام صادق(علیه السلام) فرمود: خدایا رحمت فرست بر آن صورت هایی که آفتاب، رنگ آن ها را تغییر داده و آن گونه هایی که بر قبر امام حسین علیه السلام گذاشته می شود.
خداوند با زائر امام حسین(ع) چه معامله‌ای می‌کند؟در این مطلب برخی احادیث حضرات معصومین(علیهم السلام) پیرامون فضیلت و ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را از نظر می گذرانید.

* معامله خداوند با زائر امام حسین(ع)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۵ ، ۰۸:۳۸
علی اکبر دارابکلایی