سایت خبری تحلیلی DALEL

www.dalel.ir
سایت خبری تحلیلی DALEL
سایت تحلیلی سیاسی فرهنگی اجتماعی استاد علی اکبر دارابکلائی
پایگاه سیا

نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا با آزادی کامل در نیجر به ساخت و توسعه پایگاه‌های متعدد، آموزش سربازان و عملیات پهبادی مشغولند، به بهانه مبارزه با تروریسم.

صحرای آفریقا شاهد گسترش پایگاه سیا در قلب خود است، پایگاهی در شمال شرق نیجر، نزدیک دیرکو، که گفته می‌شود برای بمباران مواضع القاعده و داعش به ویژه در لیبی از آن استفاده می‌شود. دیرکو که قرن‌های گذشته محل عبور کاروان‌ها در صحرای آفریقا بوده، حالا میزبان هواپیماها و پهبادهای آمریکایی است.

فعالیت پهبادها آن قدر گسترده شده که عجیمی کودو از ساکنان منطقه به گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌گوید «آنها نمی‌گذارند بخوابیم. باید از دهکده ما بروند». توسعه این پایگاه که ۵ موضع دفاعی در اطراف آن تعبیه شده، از فوریه گذشته سرعت گرفته است اما حضور آمریکایی‌ها در این منطقه به حدود سی سال پیش برمی‌گردد، زمانی که واشینگتن از اختلاف دولت‌های اطراف با حکومت معمر قذافی برای نفوذ خود بهره گرفت.

نیویورک‌تایمز در گزارش جدید خود پس از اشاره به کاهش فعالیت پایگاه‌های سیا به دلیل انعکاس منفی کشتار غیرنظامیان توسط پهبادهای آمریکایی در دوره اوباما و تأکید بر اینکه حتی در همان زمان نیز این عملیات‌ها «به طور کامل تعطیل نشد»، افشا کرده که سیا در دوره رئیس‌جمهور جدید در حال توسعه پایگاه خود در قلب آفریقا است. پست‌های امنیتی، باندها و دیوارهای جدید به پایگاه دیرکو اضافه شده و همزمان عملیات مخفی پهبادهای آمریکایی در لیبی، پاکستان و یمن افزایش یافته است.

تیموتی بَرِت سخنگوی سیا در پاسخ به پرسش نیویورک‌تایمز سکوت کرده و سخنگوی وزارت دفاع نیز وجود پایگاه نظامی را تأیید کرده، اما منکر پرواز پهبادهای آمریکایی از آن شده است. یک مقام آمریکایی به این روزنامه اطلاع داده که به زودی پروازهای «مرگبار» پهبادهای آمریکایی  به سمت تروریست‌ها در لیبی که فعالیت خود را افزایش داده‌اند، آغاز می‌شود. یک مقام امنیتی نیجر نیز اظهار کرده آمریکا از دیرکو برای آموزش افراد خود بهره می‌گیرد که آخرین مورد آن شامل آموزش ۱۲ نیروی Green Berets تا سه ماه پیش ادامه داشت.

محل پایگاه سیا در قلب آفریقا که به بهانه حمله پهبادی علیه مواضع گروه‌های تروریستی فعالیت می‌کند.

وزیر کشور نیجر در این رابطه از اظهار نظر خودداری کرد اما با کنایه نسبت به فعالیت آزادانه آمریکایی‌ها در این پایگاه گفت «من فقط می‌دانم آنها آمریکایی هستند». از آن جالبتر شهردار دیرکو است که از حضور آمریکایی‌ها دفاع کرد زیرا به نظر او موجب افزایش امنیت شهر شده است. او گفت به نظرش فعالیت آمریکایی‌ها در آن پایگاه «خیلی خوب است» و اگر مردم آن‌گونه که برخی نگران ِ این حضور هستند فکر کنند، «خواهند ترسید».

گسترش عملیات و پرواز پهبادهای سیا از زمانی که پمپئو وزیر خارجه کنونی رئیس سازمان سیا بود آغاز شد. وی از ترامپ خواست «محدودیت غیرضروری» بر فعالیت‌های ضدتروریستی سیا در خارج را بردارد. پمپئو در سپتامبر گذشته خواهان اختیارات در انجام عملیات پهبادی در افغانستان شد.

فرماندهی پنتاگون در آفریقا دست‌کم ۵ بمباران پهبادی در سال جاری میلادی در لیبی انجام داده است که آخرینِ آن به دو هفته پیش برمی‌گردد. این پروازها توسط پهباد ام‌کیو-۹ از نیامی، پایتخت نیجر و همچنین از سیسیل در ایتالیا انجام شده است.

جالب است که آمریکا علاوه بر فعالیت نظامی از دیرکو و نیامی، در حال ساخت یک پایگاه نظامی دیگر در اغادیز واقع در غرب نیجر است که احتمالاً در اختیار پنتاگون خواهد بود. هزینه ساخت این پایگاه، ۱۱۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. بنابر این دو پرسش در این باره مطرح می‌شود:

  • چه نیازی به ساخت پایگاه‌های نظامی متعدد در نیجر هست؟
  • در حالی که نیروی هوایی آمریکا در نیجر فعالیت می‌کند، چه ضرورتی برای فعالیت جداگانه سیا وجود دارد؟

نیویورک‌تایمز پاسخ پرسش دوم را داده است. دلیلِ اصلی سپردنِ این فعالیت‌ها به سیا به جای پنتاگون این است که به قول نیویورک‌تایمز «ایالات متحده مسئولیتی در قبال بمباران‌هایی که به کَرات از سوی سازمان‌های خبری پوشش داده شده و شاهدان عینی تأیید کرده‌اند، نداشته باشد».

علاوه بر فعالیت تروریستی در جنوب لیبی، قاچاق سلاح، مواد مخدر و حتی انسان در مرز مشترک لیبی با نیجر، چاد و الجزایر دست واشینگتن را برای سواستفاده از وضعیت آشفته منطقه و بهانه‌تراشی برای گسترش اقدامات باز کرده است.

منبع

https://www.nytimes.com/2018/09/09/world/africa/cia-drones-africa-military.html?rref=collection%2Fsectioncollection%2Fworld

https://www.nytimes.com/2017/09/15/us/politics/cia-drone-strike-authority-afghanistan.html?action=click&module=RelatedCoverage&pgtype=Article&region=Footer

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۲۰
علی اکبر دارابکلایی

sdh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">