سایت خبری تحلیلی DALEL

www.dalel.ir
سایت خبری تحلیلی DALEL
سایت تحلیلی سیاسی فرهنگی اجتماعی استاد علی اکبر دارابکلائی
۲۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۹:۰۱

برهنگی گلشیفته فراهانی

بهناز جعفری

گلشیفته فراهانی با پوششی مغایر با فرهنگ زادگاهش در محافل سینمایی حضور پیدا می‌کند، بحث آزادی پوشش مطرح می‌شود، اما پوشش بهناز جعفری اُمُل بودن به حساب می‌آید.

«سه رخ»، چهارمین فیلم جعفر پناهی علی رغم محکومیت بیست‌ ساله‌اش برای فیلم نساختن، با هیاهوی عظیم مخالفان و موافقان، راهی جشنواره کن شد و مطالب گوناگونی در اعتراض به فیلم ساختن پناهی در رسانه‌های مختلفی درج شد و در اغلب مطالب منتشره اشاره به محکومیت قضائی، موتیف اغلب مطالب را در برمی‌گرفت و همانطور که پیش‌بینی می‌شد نمایش فیلم جعفر پناهی با استقبال سرد منتقدان مواجه شد. اما در حاشیه ممنوعیت سفر پناهی به خارج از کشور، سایر عوامل این فیلم از جمله مرضیه رضایی، مستانه مهاجر و بهناز جعفری راهی جشنواره کن شدند. حضور بهناز جعفری روی فرش قرمز این جشنواره با حواشی فراوانی همراه بود.

شاید بهناز جعفری تنها بازیگر ایرانی است که با پوشش نسبتا مناسبی در این جشنواره حاضر شده است و مثل برخی بازیگران و سلبریتی‌های وطنی، با لباس‌های مغایر با فرهنگ عمومی کشورش در این جشنواره حاضر نشد. متاسفانه پوشش جعفری به جنجال بزرگی در جشنواره، رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شد و دستمایه‌ای شد برای حمله به بهناز جعفری در فضای مجازی.

اما نکته جالب این حضور مقایسه وضعیت پوشش این بازیگر، با گلشیفته فراهانی است.سئوال مهمی که در این مجال می‌توان مطرح کرد این است که چرا زمانی که گلشیفته فراهانی با پوششی مغایر با فرهنگ عمومی کشورش در محافل سینمایی حضور پیدا می‌کرد بحث آزادی پوشش مطرح می‌شد، اما زمانی که بازیگری کم حاشیه با پوشش کاملی در جشنواره فیلم کن حاضر می‌شود، هجمه‌های عجیب و غریبی علیه او شکل می‌گیرد؟! چرا برهنگی مستمر می‌شود حق انتخاب پوشش و لباس آوانگارد و بازیگر ایرانی با حجاب می‌شود اُمُل؟!

نکته قابل اعتنا این است که فیلمی که جعفری در آن بازی کرده با مجوز سازمان سینمایی ساخته نشده، مسئولان برگزاری جشنواره کن تلاش می‌کردند با اختصاص یک صندلی خالی به فیلمسازش، هیاهوی سیاسی بزرگی به راه بیاندازند اما پوشش بازیگر زن ایرانی تمام رشته‌ها را پنبه کرد. بازیگری که با حفظ  قوانین عرفی کشورش موجب تغییر رویه حواشی حول فیلم سه رخ شد.

تاقبل از حضور بهناز جعفری، کسانی که هیچکدام از آثار ملال‌آور جعفر پناهی را تماشا نکرده بودند، در جریده‌هایشان و فضای مجازی به تمجید از آثار ندیده پناهی می‌پرداختند و امروز مخالف سر سخت بازیگر فیلم جعفر پناهی هستند.   

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۶
علی اکبر دارابکلایی

گلشیفته

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">