سایت خبری تحلیلی DALEL

www.dalel.ir
سایت خبری تحلیلی DALEL
سایت تحلیلی سیاسی فرهنگی اجتماعی استاد علی اکبر دارابکلائی
۲۱ اسفند ۹۵ ، ۰۸:۰۵

گزارش ویژه (گوشه وکنار)

گوشه و کنار جهان.

** اقدامات غیرامنیتی مایک پنس با ایمیل شخصی‌اش

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، در سمت پیشین خود به‌عنوان فرماندار ایالت ایندیانا و در انجام برخی از وظایف دولتی‌اش از ایمیل شخصی‌اش استفاده کرده است. پنس در مکالمه با مشاوران ارشد خود در اموری چون سیستم امنیتی خانه فرماندار و واکنش ایالت به حملات تروریستی، از حساب شخصی ایمیل AOL استفاده کرده است. با اینکه چنین کاری لزوماً غیرقانونی نیست، اما با توجه به محتوای حساس برخی از این مکالمات، می‌تواند منجر به نگرانی‌ها درباره امنیت ایالتی و ملی شود.

** سعودی و قطر در پشت پرده درگیری‌های اردوگاه عین الحلوه

منابع خبری از نقش سعودی و قطر در پشت پرده درگیری‌های اردوگاه عین الحلوه خبر داد. نظام وهابی سعودی و شیخ‌نشین قطر در پشت پرده تحولات خونین اردوگاه عین الحلوه لبنان هستند و اهدافی را دنبال می‌کنند که به‌موازات توطئه‌های تروریستی جاری در سوریه، نابودسازی مسئله فلسطین در لبنان، بی‌ثبات‌سازی فضای لبنان و ایجاد درگیری میان گروه‌های فلسطینی است.

بر اساس این گزارش، برخی از گروه‌های تروریستی موردحمایت سعودی و قطر و نیز امارات در این اردوگاه در تلاش برای درگیری با ارتش لبنان هستند.

** اجاره یکی از جزایر مالدیو به سعودی و نگرانی هند از این اقدام

یکی از روزنامه‌های هندی از اجاره یکی از جزایر مالدیو به سعودی و نگرانی هند از این اقدام خبر داده و آن را موجب افزایش تأثیرگذاری استراتژیک سعودی در اقیانوس هند عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش عبدالله یمین، رئیس‌جمهور مالدیو از وجود طرحی برای اجاره دادن یکی از جزایر کشورش به سعودی خبر داده و بااین‌حال تأکید کرده است که مسئله فروش جزیره به ریاض مدنظر نیست. این گزارش افزوده است که سعودی بنا دارد، در این جزیره زیرساخت‌های لازم برای تبدیل این منطقه به یک منطقه مسکونی پیشرفته باهدف جذب توریسم و ثروتمندان جهان را فراهم نماید.

** نشست سران عراق و سعودی در اردن در پایان ماه جاری میلادی

منابع مطلع از نشست سران عراق و سعودی در اردن در پایان ماه جاری میلادی و در حاشیه نشست سران اتحادیه عرب خبر داد.

عباس البیاتی عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در سخنانی تأکید کرد که در حاشیه این نشست دیداری میان حیدر العبادی و پادشاه سعودی صورت خواهد گرفت. به گفته وی همچنین قرار است خلال روزهای آتی تعداد زیادی از وزرای امور خارجه کشورهای عربی و اروپایی به بغداد خواهند آمد تا بر مشارکت خود در بازسازی مناطق آزادشده تأکید کند.

** سیا در حال زمینه چینی برای جانشینی محمود عباس

مایک پامپئو (Mike Pompeo)، رئیس جدید CIA در تلاش است تا زمینه لازم برای جانشینی محمود عباس را فراهم کند. وی در 14 فوریه در اولین سفر خود به خاورمیانه، در رام‌الله با محمود عباس دیدار کرد. این سفر شامل ریاض و تل‌آویو نیز شد.

دیدار وی با محمود عباس 24 ساعت قبل از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با دونالد ترامپ در کاخ سفید ملاقات کند، انجام شد. چند روز پیش‌ازاین در روزهای 8 و 9 فوریه، ماجد فرج، بزرگ جاسوس دولت خودگردان فلسطین، نیز برای گفتگو در همین مورد به واشنگتن سفرکرده بود.

** جزئیات ترور کیم جونگ نام، برادر رهبر کره شمالی

ترور کیم جونگ‌نام (Kim Jong-nam)، برادر ناتنی کیم جونگ‌اون (Kim Jong-un)، رهبر کره شمالی، شکست بزرگی برای سرویس‌های اطلاعات ایالات‌متحده بود که امیدوار بودند تا او را از کشور فراری دهند. فراری دادن او نه تنها می‌توانست یک پیروزی تبلیغاتی علیه پیونگ‌یانگ باشد، بلکه CIA امیدوار بود تا از طریق وی اطلاعات کلیدی در مورد سرویس اطلاعاتی کارآمد کره شمالی (Kukgabowibu) به دست آورد؛ به ویژه در مورد اداره جنگ سایبری آن که کیم جونگ‌نام مدتی در آن مشغول به کار بود.

کیم جونگ‌نام که از اوایل دهه 2000 از رژیم حاکم در کره شمالی فاصله گرفت، به کشورهای بسیاری ازجمله فرانسه سفر کرد. مقامات CIA در سال 2005 در پاریس و در زمانی که وی در هتل جرج پنجم (George V) اقامت داشت، با او دیدار کردند. کیم هان‌سول (Kim Han-sol)، فرزند 23 ساله وی که در سال 2013 در دانشکده علوم سیاسی در لو آور (Le Havre) تحصیل می‌کرد، با سخنرانی در انظار عمومی علیه رژیم کره شمالی، عموی خود را به شدت خشمگین کرد.

** حمایت از سرویس اطلاعات مالی اسرائیل در نشست دوحه

اگمونت گروپ (Egmont Group)، گروه غیررسمی متشکل از سرویس‌های اطلاعاتی مالی از 150 کشور که روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود، اولین نشست جامع خود را در روزهای 29 ژانویه تا 3 فوریه در قطر برگزار کرد. در قطر، اطلاعات مالی حوزه تحت اختیار احمد آل‌ثانی، ریاست واحد اطلاعات مالی (Financial Information Unit)، است که به وزارت اقتصاد این کشور گزارش می‌دهد. در این نشست جایزه بهترین عضو اگمونت (Best Egmont Case Award)، به خاطر عملکرد عالی در یک پرونده مربوط به قاچاق الماس، به IMPA، سرویس اطلاعات مالی اسرائیل، اعطا شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۱
علی اکبر دارابکلایی

گزارش ویژه 2

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">