سایت خبری تحلیلی DALEL

www.dalel.ir
سایت خبری تحلیلی DALEL
سایت تحلیلی سیاسی فرهنگی اجتماعی استاد علی اکبر دارابکلائی
۰۷ اسفند ۹۵ ، ۱۳:۵۸

پوست اندازی نیروهای انقلاب؛

اولین نشست مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، نسخه جدید و آرمانی برای یکی شدن و هم صدا شدن نیروهای مردمی در سراسر کشور بود، نسخه‌ای که دارای نقاط قوت فراوان است.
 بالأخره بعد از کش‌وقوس‌های فراوان برای برگزاری مجمع ملی جبهه مردمی، این همایش با حضور بیش از 2500 نفر از سراسر ایران، روز پنج‌شنبه در شهر آفتاب برگزار شد.

آنچه در این مجمع عمومی اتفاق افتاد، از جهاتی قابل‌ تحلیل و ارزیابی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

*******

1تحلیلی بر شورای 30 نفره جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی- شاید بتوانیم این ادعا را داشته باشیم که نیروهای انقلابی توانستند در 37 سال انقلاب، برای نخستین بار به‌صورت شبکه‌ای از سراسر کشور، بیش از 2500 نفر از فعالین و نخبگان سیاسی را برای مشورت گیری در یک مکان جمع کند و همه افراد فارغ از سلایق مختلف، با یک هدف و بر اساس اصل وحدت، در کنار هم نشستند و نظرات خود را در برگه رأی نشان دادند.

2تحلیلی بر شورای 30 نفره جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی- حضور گسترده علما به‌عنوان حامیان انقلاب اسلامی در مشارکت تصمیم‌گیری برای انتخابات، یکی از مهم‌ترین موارد برای تأیید و تعیین راه جبهه خواهد بود.

3- یکی از موضوعاتی که از ابتدای شکل‌گیری جبهه موردانتقاد قرار می‌گرفت، هیئت مؤسس 10 نفره بود که چگونه این افراد انتخاب شده‌اند، فارغ از اینکه نحوه انتخاب این افراد به چه شکلی بوده است، در روز پنج‌شنبه، این افراد خود را در معرض رأی مردمی قراردادند و بلااستثنا، همه هیئت مؤسس دوباره توسط مردم رأی اعتماد گرفتند.

4- ترکیب هیئت 30 نفره، ابهامات و اشکالات هیئت مؤسس مبنی بر تک‌صدایی بودن یا همه‌گیر نبودن نیروهای انقلاب را از بین برد و ترکیب جدید از جهت طیف‌های مختلف در نیروهای سیاسی، قابل دفاع است تا حد بسیار بالایی.

5تحلیلی بر شورای 30 نفره جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی- شکل‌گیری ترکیب 30 نفره به‌واسطه رأی‌گیری از بدنه و نماینده‌های نیروهای انقلابی در سراسر کشور، روند معیوب گذشته را برطرف کرد، به‌عبارت‌دیگر، به‌جای تشکیل اشکال مختلف ریاضی (1+2، 7+8 و ...) این بار بدنه جبهه انقلابی 30 نفر با سلایق متفاوت سیاسی را برای اهداف آتی انتخاب کردند که در نوع خود بی‌نظیر است.

6- فرآیند تشکیل جبهه 30 بر اساس رأی مردمی، نشان داد می‌شود از پایین به بالا تصمیم گرفت و نشان داد اگر وحدت و هماهنگی وجود داشته باشد، اتفاقات بزرگی به وقوع خواهد پیوست.

7- فارغ از اینکه سازوکار این جبهه بتواند در انتخابات آتی موفق شود یا نشود، نفس جمع شدن این تعداد از نیروهای انقلاب آن هم از سراسر کشور، باید به میمنت گرفته شود و این شبکه‌سازی باید برای تلاش‌های جهادی بعدی، حفظ و صیانت شود.

8- الگوی جدید سیاست ورزی با مشارکت دادن بدنه مردمی در این سطح، می‌تواند در نسخه‌های متفاوت برای موضوعات گوناگون در عرصه انقلاب تجویز شود، به‌عبارت‌دیگر، قبل از این، گروه‌های و احزاب سیاسی برای مردم نامزد و برنامه مشخص می‌کردند و بعد از تشکیل مجمع ملی جبهه مردمی، این بار مردم نظرات خود را برای مشخص کردن نامزدها ارائه کردند.

9تحلیلی بر شورای 30 نفره جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی- حضور زنان و اشخاصی همچون الهه راستگو به‌عنوان یکی از رویش‌های نیروهای انقلابی، قطعاً از نکات مثبت در این جبهه قلمداد می‌شود و البته رأی بالای خانم دستجردی نیز، قابل‌تأمل است و نشان از حضور فعال بانوان در عرصه‌های اجتماعی دارد.

10- پوست‌اندازی نیروهای انقلابی در عرصه سیاسی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن اشاره شود به‌نوعی که این بار به‌جای بهره‌گیری از حضور مردمی در پای صندوق رأی، نمایندگان مردمی در سراسر کشور، برای انتخاب هیئت‌رئیسه و حتی نامزدهای احتمالی، قبل از صندوق رأی وارد عرصه تصمیم‌گیری و انتخاب شدند.

11تحلیلی بر شورای 30 نفره جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی- حضور نسل جوان و انقلابی همچون مهدی محمدی و دکتر حجت‌الله عبدالملکی، یکی از نقاط قوت هیئت مرکزی قلمداد می‌شود.

12- شفافیت در برگزاری انتخابات و اعلام نتایج بعد از شمردن دستی آراء مردمی با همه شایعات و اختلاف‌افکنی‌های جریان مقابل و ضدانقلاب درباره تقلب و مهندسی و ...

13- بزرگ کردن دایره نیروهای انقلابی و حضور چهره‌هایی که از ابتدا با جبهه مردمی همراه نبودند به‌عنوان نامزد احتمالی در میان 10 نامزد پیشنهادی از سوی مردم در مجمع ملی و نگاه حداکثری به تمام ظرفیت‌های انقلاب.

14تحلیلی بر ترکیب شورای 30 نفره جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی- اعتماد مردم به چهره‌های باتجربه و سابقه‌دار در عرصه سیاسی یکی دیگر از نقاط قوت شورای مرکزی قلمداد می‌شود، مسئله‌ای که در هیئت 10 نفره هیئت مؤسس، جای خالی‌اش به شدت احساس می‌شد.

15- حضور چهره‌های دانشگاهی و متخصص از جریان‌های مختلف سیاسی، نگاه نخبگانی به جبهه مردمی را تغییر خواهد داد و این یکی از مهم‌ترین نقاط قوت و مثبت جبهه خواهد بود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۷
علی اکبر دارابکلایی

جبهه مردمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">