سایت خبری تحلیلی DALEL

www.dalel.ir
سایت خبری تحلیلی DALEL
سایت تحلیلی سیاسی فرهنگی اجتماعی استاد علی اکبر دارابکلائی
۰۱ اسفند ۹۵ ، ۱۰:۳۹

شورش مونیخ علیه کاخ سفید

کنفرانس امنیتی مونیخ به صحنه ابراز نگرانی و اعتراض اروپا از امریکای ترامپ تبدیل شد. دونالد ترامپ معاون خود را برای آرام کردن متحدان اروپایی به مونیخ فرستاده بود ولی او هم نتوانست اروپاییان نگران را آرام کند.
مقامات اروپایی در کنفرانس سالانه مونیخ،  مستقیم و غیرمستقیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا را مورد انتقاد قرار دادند، اظهارات وزیر دفاع آلمان بیش از هر کس دیگری جلب توجه کرد. «اورسولا وان درلین» از امریکا خواست که به رفتار تهدیدآمیز خود در برابر اتحاد اروپاییان پایان دهد و از روسیه دوری کند. وی گفت: «دوستان امریکایی می‌دانند موضع‌گیری آنان در برابر اروپا و ناتو تأثیر مستقیم بر انسجام این اتحادیه دارد؛ یک اتحادیه باثبات به سود امریکاست.» این اظهارات درلین پس از آن مطرح می‌شود که دونالد ترامپ ضمن حمایت از برگزیت گفته بود ناتو یک سازمان منسوخ شده است. درلین همچنین با انتقاد از طرح جنجالی ترامپ علیه ورود مسافرانی از هفت کشور عمدتاً مسلمان به امریکا گفت: باید کاملاً مراقب باشیم که این جنگ علیه ترور به جنگی علیه اسلام یا مسلمانان تبدیل نشود. در غیر این صورت خودمان را در شرایط دشواری قرار می‌دهیم که تنها خشونت و وحشت افزایش پیدا می‌کند. به جای آن باید با مسلمانان و کشورهای عرب همفکر همکاری کنیم.

دولت ترامپ اعلام کرده از قانونی شدن شکنجه حمایت می‌کند و همچنین فرمان بحث‌برانگیز مهاجرتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا، به طور گسترده‌ای به اسلام‌ستیزی تعبیر شده است. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به طرح ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به امریکا اظهار داشت: «به عقیده من اسلام منشأ تروریسم نیست.» کنفرانس امنیتی مونیخ که به صورت سالانه برگزار می‌شود از روز جمعه آغاز شده و امروز (یک‌شنبه) تمام می‌شود. در این کنفرانس دهها مقام ارشد سیاسی و دیپلماتیک شرکت کرده‌اند. در این اجلاس موضوعات مهم بین‌المللی از جمله آینده ناتو، نظم جهانی، امنیت انسانی، تروریسم و افراط‌گرایی، مسائل منطقه‌ای شامل آسیای جنوب‌شرقی و شبه‌جزیره کره، جهان عرب، سوریه و اوکراین در قالب جلسات عمومی مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. اما روی کارآمدن ترامپ و مواضع جنجالی وی کنفرانس امسال مونیخ را کاملاً تحت‌الشعاع قرار داده است. ترامپ از تصمیم انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا استقبال کرده و ناتو را مورد انتقاد قرار داده است. همچنین اظهارات مثبت او درباره ولادیمیر پوتین باعث نگرانی جدی متحدان اروپایی شده است. اظهارات ترامپ در مورد نحوه تعامل دولتش با اروپا و ناتو از یک سو و روابط نزدیک با روسیه از سوی دیگر، باعث ایجاد یک نوع سردرگمی در میان سران اتحادیه اروپا شده بود تا آنجا که کسانی مثل فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه یا فرانک اشتاین مایر، وزیر خارجه سابق و رئیس‌جمهور فعلی آلمان، خواستار موضعی مشترک در برابر ترامپ شدند.  از دیگر مقامات اروپایی که دولت جدید امریکا را در کنفرانس مونیخ خطاب قرار داد، رئیس‌جمهور لهستان بود. آندژی دودا، گفت: «اساس قدرت ما وحدت ترانس-آتلانتیک ماست. ما نباید بی‌پروا آن را زیر سؤال ببریم. همه ما متوجه هستیم که تبعات یک بی‌ثباتی بالقوه در اروپا در هر دو طرف اقیانوس اطلس حس خواهد شد.» روابط «فرا-آتلانتیک» یا به عبارتی دو سوی اقیانوس اطلس به روابط تجاری، سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشورهای دو سوی این اقیانوس گفته می‌شود که به شکل کلی در روابط اروپا با ایالات‌متحده خلاصه می‌شود.
  
اطمینان بدون ضمانت
مقامات امریکایی حاضر در مونیخ تلاش کردند به همتایان اروپایی خود در این مورد اطمینان خاطر بدهند. «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور امریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که دولت جدید این کشور قویاً از ناتو حمایت خواهد کرد. پیش از او، جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا در همین نشست تأکید  کرد که اتحاد میان اروپا و امریکا «قوی‌ترین سنگر» علیه بی‌ثباتی و خشونت است. جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا بدون پاسخ به صحبت‌های همتای آلمانی خود، خاطر نشان کرد که دولت جدید امریکا نیز به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) وفادار و به مسئولیت خود در قبال این سازمان نظامی واقف است. سخنران دیگر امریکایی سناتور جان مک‌کین بود. این سناتور جنگ‌طلب بر ارزش‌های معنوی مشترک امریکا و اروپا تأکید کرد و اطمینان داد که اکثر امریکایی‌ها از این ارزش‌ها دفاع می‌کنند. مک‌کین از سران و مردم اروپا خواست با وجود شرایط نامطلوب فعلی و تنش‌هایی که پس از انتخاب دونالد ترامپ پدید آمده، امریکا را همراه و یاور خود بدانند و به آن پشت نکنند. باوجود این اظهارات مقامات حاضر امریکایی در مونیخ اما بعضی مقامات سابق غربی معتقدند این تضمین کافی نخواهد بود. «دِرِک شولت» از مشاوران ارشد سیاست دفاعی «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین امریکا گفت: اظهارات پنس ممکن است مورد استقبال قرار گیرد اما با توجه به عمق نگرانی‌ها در اروپا درباره سیاست خارجی ترامپ ممکن است به چیزی بیش از صرف اظهارات اطمینان‌بخش نیاز باشد. وی که اکنون در اندیشکده امریکایی «صندوق جرمن مارشال» فعالیت می‌کند، افزود: پنس ممکن است تلاش کند به اروپایی‌ها اطمینان دهد، توضیحات بیشتری برای روشن‌تر کردن اظهارات اخیر ترامپ درباره اروپا ارائه دهد اما فکر می‌کنم که این، مشکل را حل نخواهد کرد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۱
علی اکبر دارابکلایی

مونیخ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">