سایت خبری تحلیلی DALEL

www.dalel.ir
سایت خبری تحلیلی DALEL
سایت تحلیلی سیاسی فرهنگی اجتماعی استاد علی اکبر دارابکلائی
بازی‌های سیاسی عربستان در ورزش ادامه دارد و در تازه‌ترین ادعا سعودی‌ها پس از حک شدن نام خلیج‌فارس روی لباس ورزشکاران پارالمپیک کشورمان در ریو، طی یک درخواست واهی از مسئولان پارالمپیک خواسته‌اند تا کاروان ایران را از ریو اخراج شود.
نویسنده : سعید احمدیان 
بازی‌های سیاسی عربستان در ورزش ادامه دارد و در تازه‌ترین ادعا سعودی‌ها پس از حک شدن نام خلیج‌فارس روی لباس ورزشکاران پارالمپیک کشورمان در ریو، طی یک درخواست واهی از مسئولان پارالمپیک خواسته‌اند تا کاروان ایران را از ریو اخراج شود. ادعاهای واهی عربستانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که مسئولان ورزش از کمیته پارالمپیک تا وزارت ورزش مقابل یاوه‌گویی سعودی‌ها سکوت و واکنش به ادعای عربستان را به روزهای آینده موکول کرده‌اند!

جوسازی سعودی‌ها تمامی ندارد، یک روز به بهانه حمله به سفارت، ناامن بودن کشورمان را علم می‌کنند و روز دیگر به خاطر درج شدن نام خلیج‌فارس روی لباس کاروان پارالمپیک کشورمان، ادعا می‌کنند ایران سیاست را وارد ورزش کرده است، ادعایی که بارها دستاویز خودشان برای جوسازی علیه ایران شده است. آخرین بار آن سال گذشته بود، بهانه‌شان هم حمله به سفارت عربستان بود، سعودی‌ها که سه تیم‌شان با نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا همگروه شده بودند، با وارد کردن سیاست در ورزش، ادعای ناامنی ایران را پیش کشیدند و پایشان را در یک کفش کردند که برای مسابقه با تیم‌های ایرانی به کشورمان نمی‌آیند!

کنفدراسیون فوتبال آسیا هم که زیر نفوذ دلارهای سعودی قرار دارد، در حکمی جانبدارانه، ادعای عربستانی‌ها را پذیرفت و رأی به برگزاری بازی‌های تیم‌های باشگاهی ایران و عربستان در کشور ثالث داد. نکته قابل تأمل در این ماجرا انفعال وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال برابر عربستانی‌ها بود، انفعالی که سرانجام سبب شد تا عربستانی‌ها بدون کوچک‌ترین مشکلی حرف خودشان را به کرسی بنشانند. این در حالی بود که در روزهای اول مطرح شدن ادعای واهی سعودی‌ها، مهدی تاج، رئیس وقت سازمان لیگ برتر فوتبال، مدعی شده بود در صورتی که کنفدراسیون فوتبال آسیا، به نفع عربستان رأی بدهد، تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان کنار خواهند کشید. این تهدید اما خیلی زود  با واکنش منفعلانه علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال و وزارت ورزشی‌ها  منتفی شد و تصمیم گیرندگان ورزش کشورمان در اقدامی خلاف امنیت ملی، مقابل سعودی‌ها کوتاه آمدند و با قبول بازی در کشور سوم با تیم‌های عربستانی، به صورت غیرمستقیم بر ادعای واهی عربستان درباره ناامن بودن ایران تأیید کردند.
    
حالا یک سال بعد از جوسازی عربستان و تلاش این کشور برای ناامن جلوه دادن کشورمان که دخالت مستقیم سیاست در ورزش بود، آنها در ادعایی واهی دیگری، ایران را به دخالت سیاست در ورزش متهم کرده‌اند. بهانه‌شان هم درج شدن نام خلیج فارس روی گرمکن‌ها و لوازم کاروان منا در پارالمپیک ریو است. از المپیک لندن بود که کاروان ایران در مسابقات پارالمپیک طبق تصمیم مسئولان صاحب یک لباس واحد و یکدست شد، لباسی که پیش از المپیک چهار سال پیش رونمایی شد، لباسی که منقش به نام خلیج فارس بود. در پارالمپیک ریو هم کاروان کشورمان با این گرمکن‌های یکدست و نام حک شده خلیج فارس روی آن حاضر شد. همزمانی پارالمپیک با فاجعه منا باعث شد تا نام منا برای کاروان ایران انتخاب شود و در روز افتتاحیه، پرچمدار کشورمان با لباس احرام رژه رفت تا یاد شهدای مظلوم کشورمان در حادثه منا زنده شود.

حالا در روزهای پایانی پارالمپیک، سعودی‌ها که از این اقدام کشورمان به خشم آمده‌اند، با مطرح کردن این ادعا که ایران با درج نام خلیج فارس روی البسه ورزشکاران، سیاست را وارد ورزش کرده است، خواهان اخراج کاروان کشورمان از پارالمپیک ریو شده‌اند. آنها مدعی هستند کاروان ایران با این کار و این طراحی سیاست را وارد  ورزش در پارالمپیک کرده و این نوشته حرکتی تحریک‌آمیز علیه عربستان و کشورهای عربی منطقه است. ناصر القحطانی، مدیر فنی و اداری کاروان عربستان در ریو در گفت‌وگویی که با یورو اسپورت عربی داشت در این باره گفت: «باید مانع از این حرکات تحریک‌آمیز ایرانی‌ها باشیم. آنها در هر مکان و مراسمی دست به چنین حرکاتی می‌زنند و سیاست را وارد ورزش کرده‌اند. با همکاری دیگر کشورهای عربی می‌خواهیم تحریم‌هایی را علیه ایران اتخاذ کنیم تا مخالفت خود را با چنین رفتارهایی که هیچ ربطی به ورزش ندارد، اعلام کنیم.»
پس از شکایت عربستانی‌ها، آنها مدعی شدند کمیته  برگزاری بازی‌های پارالمپیک به کاروان ایران هشدار داده است، چنانچه به حرکات تحریک‌آمیز خود ادامه  دهند و شعارها و البسه اصلاح نشوند از ریو اخراج خواهند شد و پس از آن بود که عکس‌هایی منتشر شد که نام خلیج فارس  روی لباس‌های ورزشی پارالمپیکی‌های کشورمان، با یک برچسب پوشانده شده است، حرکتی که سعودی‌ها آن را نتیجه شکایت‌شان عنوان کردند. 

محمد الخریجی، دبیرکل کمیته پارالمپیک عربستان در این باره گفت: «از کمیته برگزاری رقابت‌های پارالمپیک تشکر می‌کنیم که خیلی سریع اعتراض ما را پیگیری کردند.  طبیعی بود که اعتراض ما مورد قبول واقع شود، چراکه در هر تورنمنتی چه ورزشی باشد و چه غیرورزشی حرکات تحریک‌آمیز مورد قبول و تأیید نیست.  چنین حرکاتی مخالف با روحیه ورزشی است  به ویژه اگر زمانی که یک کشور به کشور دیگری توهین کند.»
با وجود جوسازی سعودی‌ها، سکوت وزارت ورزش و کمیته ملی پارالمپیک در این‌باره ادامه دارد تا این شائبه تقویت شود که این‌بار هم مانند ماجرای لیگ قهرمانان سال گذشته، دیپلماسی انفعال در رأس برنامه‌های مسئولان قرار گرفته و آنها نمی‌خواهند به ادعای سعودی‌ها پاسخ قاطعانه و محکمی بدهند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۸
علی اکبر دارابکلایی

ایران وعربستان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">