سایت خبری تحلیلی DALEL

www.dalel.ir
سایت خبری تحلیلی DALEL
سایت تحلیلی سیاسی فرهنگی اجتماعی استاد علی اکبر دارابکلائی

ماجراهای توقیف فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» از زبان وزیر ارشاد/ این فیلم نباید اکران می‌شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است که فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی به‌اشتباه پروانه‌ی نمایش گرفته و نباید اکران می‌شد.

این فیلم کمدی که در اکران نوروزی سینماهای ایران به نمایش درآمد، دومین فیلم پرفروش سال جاری است.

این فیلم در زمان اکرانش بیش از ۱۳ میلیارد تومان در سینماهای تهران و شهرستان‌ها فروش داشته است.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش دستور داد تا اکران فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» متوقف شود.

امسال قرار بود که فیلم‌های پرفروش اکران نوروز در طرح اکران فیلم‌ها در ماه مبارک رمضان همچنان در برخی از سینماها نمایش داده شوند،‌ اما با دستور وزیر ارشاد فیلم مانی حقیقی در این طرح حضور ندارد و اکران آن در سینماهای شهرستان‌ها هم متوقف‌شده است.

علی جنتی در حاشیه‌ی مراسم امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی درزمینه‌ی فعالیت‌های مشترک سینمایی گفته که در طول سال حدود ۲۰۰ فیلم ساخته می‌شود، طبیعی است که من همه‌ی این فیلم‌ها را نمی‌بینم. پس از اکران فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» در مطبوعات اعتراضاتی نسبت به این فیلم صورت گرفت. من هم با توجه به این اعتراضات فیلم را دیدم و متوجه شدم که اعتراض‌ها درست است.

او بابیان این مطلب که ما می‌کوشیم در ایران از تحکیم خانواده صحبت کنیم و آن را گسترش دهیم، ادامه داده: «در این فیلم اما روابط ناسالم و نامتعارف ترویج می‌شود که مغایر باارزش‌های ملی و اسلامی ما است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آرایش بازیگران این فیلم هم اشاره‌کرده و گفته که آرایش‌ها در این فیلم غلیظ است و در آن الگوسازی‌های غلط وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد معتقد است که فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» نباید مجوز اکران می‌گرفت، اما این فیلم از زیردست شورای صدور پروانه‌ی نمایش دررفته است.

او با اشاره به وضعیت صدور پروانه شاخت و نمایش گفته که در سازمان سینمایی وزارت ارشاد دو شورا وجود دارد که یکی از این شوراها مسئول صدور پروانه‌ی ساخت فیلم‌ها است و دیگری پس از ساخت فیلم‌ها و دیدن آن پروانه‌ی نمایش به آثار تولیدشده می‌دهد.

جنتی معتقد است که ترکیب اعضای هر دو شورا از افراد حرفه‌ای و فرهیخته تشکیل‌شده و کارشان را هم درزمینه‌ی صدور پروانه‌ی ساخت و نمایش به‌درستی انجام می‌دهند. بااین‌حال فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» نباید مجوز اکران می‌گرفته و از دست شورای صدور پروانه نمایش دررفته و به‌اشتباه مجوز اکران دریافت کرده است.

علی جنتی گفته که اگر پیش‌ازاین فیلم یادشده را دیده بودم اجازه نمی‌دادم که پروانه‌ی نمایش برای آن صادر شود.

پس‌ازاین اتفاق گفته می‌شد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور داده تا اعضای شورای پروانه‌ی ساخت و نمایش سازمان سینمایی تغییر کنند، اما علی جنتی امروز گفت که چنین دستوری را نداده است.

هیچ خانواده‌ای جرأت دیدن « ۵۰ کیلو آلبالو» را ندارد
جبار آذین، کارشناس نیز در خصوص این فیلم و محتوای آن اظهار داشت: «۵۰ کیلو آلبالو» مدلی از یک فیلم عاشقانه و خانوادگی است، اما نه ساختاری عاشقانه دارد و نه اجتماعی و ملودرام. این فیلم به اصطلاح عاشقانه، با الهام از فیلم‌های فارسی دهه ۴۰ و ۵۰، به صورت عادی و گذرا و با استفاده از دیالوگ‌ها و شوخی‌های غیر اخلاقی که در سینمای قبل از انقلاب رایج بوده است و با سوءاستفاده از اشتیاق مخاطبان نسبت به فیلم‌های طنز تولید و ساخته شده است. در حقیقت این فیلم فاقد شخصیت‌پردازی است و آدم‌ها در حد یک ابزار برای خوش‌گذرانی‌اند.

آذین تصریح کرد: «۵۰ کیلو آلبالو» فقط به قصد سوداگری در گیشه بر روی پرده سینماهاست و با بی‌احترامی به فرهنگ ایرانی اسلامی، در جهت ترویج فرهنگ فیلم‌هایی تولیدی است که در آن فیلم‌ها این موضوعات عادی‌ است.

وی ادامه داد: این نوع سو‍‍‍ژه‌ها نه تنها مناسب فرهنگ کشور و مردم ما نیست؛ بلکه زمانی که روابط خانوادگی به سخره گرفته می‌شود، انسانیت زیر سوال می‌رود.

این منتقد سینما همچنین در مورد تماشای «۵۰ کیلو آلبالو» به همراه خانواده ابراز داشت: هیچ خانواده‌ای جرئت تماشای این فیلم را با فرزندان خود ندارد. به دلیل اینکه بسیار سخیف ساخته شده است. متاسفانه «۵۰ کیلو آلبالو» نه در سینمای ایران جایگاهی دارد و نه در هیچ جای دیگر. دو بار به تنهایی این فیلم را مشاهده کردم و هر بار نیز احساس شرمندگی داشتم.

آذین ادامه داد: همچنین چند روز پیش به همراه عده‌ای از مسئولان فیلم را دیدم. آن‌ها نیز از دیدن «۵۰ کیلو آلبالو» و البته ساخت چنین فیلم‌هایی احساس شرمندگی کردند.

وضعیت دو فیلم جدید
اکران دو فیلم «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی و «فروشنده» ساخته‌ی اصغر فرهادی،‌ موضوع سؤال دیگری بود که خبرنگاران در حاشیه‌ی این نشست از جنتی پرسیدند، جنتی هم تأکید کرد که هر دو فیلم را دیده و ازنظر محتوایی هیچ‌کدام از این فیلم‌ها مشکلی ندارند.

در مورد فیلم بارکد گفته می‌شد که تیتراژ پایانی آن‌که با صدای یاس خواننده‌ی زیرزمینی ضبط‌شده، مشکل‌ساز شده است. طرح این موضوع به‌وسیله‌ی خبرنگاران باعث شد تا وزیر ارشاد بگوید: «حالا که شما به موسیقی تیتراژ فیلم «بارکد» اشاره کردید، باید آن را پیگیری کنم چون من زمانی که فیلم را دیدم به موسیقی تیتراژ دقت نکردم و شما باعث شدید که این مسئله را مورد پیگیری قرار دهم.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۹
علی اکبر دارابکلایی

50 کیلوآلبالو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">