سایت خبری تحلیلی DALEL

www.dalel.ir
سایت خبری تحلیلی DALEL
سایت تحلیلی سیاسی فرهنگی اجتماعی استاد علی اکبر دارابکلائی

با توجه به این که ادعای دکتر عطایی (و شرکا) معمولاً میهن‌پرستی و ملی‌گرایی بوده این که دکتر عطایی به سفارش سرویس‌های امنیتی بیگانه (اسراییل؟ انگلستان؟ ترکیه؟) چنین مأموریت‌هایی را انجام می‌دهد یا از محافلی در داخل مأمور می‌شود و یا صرفاً از این‌گونه اقدامات به عنوان جنگ خصوصی خود علیه ایران لذت می‌برد مستلزم بررسی‌های بیشتر است.

 سنجش اعتبار گزارشات منتشر شده در قالب ویکی لیکس یا هر مجموعة دیگر از آنجایی که امکان حصول اطمینان در این خصوص که خود دولت امریکا یا نهادهای امنیتی این کشور در افشای این مجموعه واقعا هیچ نقشی نداشته اند حقیقتًا ممکن نیست . اما بررسی های جانبی حکایت ساختگی نبودن گزارش دارد.

 

به گزارش رجانیوز با توجه به این که محل مأموریت خانم (Masha Herbst) پیش از اعزام به سفارت امریکا  در ارمنستان (از سال 2003 تا 2004) ایالت آلاسکا و پوشش او در آلاسکا روزنامه‌نگاری بوده است. احتمال این که خانم (Masha Herbst) بر خلاف قیافه بی‌آزار خود یک افسر کاملاً آموزش دیده اطلاعاتی تحت پوشش افسر سیاسی سفارت باشد، قویاً وجود دارد. (به هر حال کسی رسمًا به عنوان مامور CIA در هیچ‌یک از سفارتخانه های امریکا حضور ندارد).

 

ترجمه و توجه به این گزارش ویکی‌لیکس از آنجایی ضرورت می یابد که دقت کنیم دکتر عطایی در بهمن‌ماه سال 1391 در حالی که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران معطوف به گسترش روابط با هندوستان گردیده هم در کنفرانسی که توسط یک سازمان به اصلاح مردم نهاد هندوستان که مدیران آن مسئولین سابق و فعلی سرویس‌های امنیتی هندوستان هستند به عنوان استاد دانشگاه تهران شرکت نموده و در کلیه فرم‌های معاونت پژوهشی دانشگاه اطلاعات نادرست در خصوص مقاله و ماهیت کنفرانس ارائه نموده حتی برگزار کننده را به دروغ یک دانشگاه معرفی نموده است. (شاید دلیل این دروغ‌ها فقط اخذ راحت‌تر پول از معاونت پژوهشی دانشگاه باشد -به گزارش‌های مربوطه مراجعه کنید).

 

همان‌طور که بند ششم گزارش پیوست نشان می‌دهد دکتر عطایی برای محافل آکادمیک ارمنستان مطلقاً اعتبارعلمی قائل نیست و معتقد است «ممکن نیست ایرانیان غیر ارمنی ارمنستان را به خاطر کیفیت دانشگاه‌هایش انتخاب کنند» بنابر این تردیدی وجود ندارد که ماهیت سفرهای متعدد او از سال 2005 به بعد به ارمنستان نیز حتی از نظر خودشان آکادمیک نبوده است. ظاهراً نقشی که برای دکتر عطایی تعریف شده، (یا در بهترین حالت خود دکتر عطایی برای خود تعریف نموده است) شرکت در کنفرانس‌هایی که با بودجه ناتو یا نهادهای مختلف امریکایی در کشورهای منطقه برگزار می‌شود و حمله به سیاست خارجی جمهوری اسلامی آن هم به عنوان استاد معتبرترین دانشگاه ایرانی می‌باشد. لازم به ذکر است حمله دکتر عطایی به رئیس‌جمهور منتخب در این گزارش و منفور نامیدن او ارتباطی به فتنه سال 1388 نداشته و به سال نخست از نخستین دوره ریاست جمهوری او یعنی وقتی که دولت خاتمی برگزار کننده انتخابات بود برمی‌گردد.

 

این که دکتر عطایی در خصوص از آزادی عمل خود در دانشگاه و مواجه نبودن با سانسور حرف زده هم در حقیقت تعریف از جمهوری اسلامی نیست بلکه به منظور برطرف نمودن این تناقض که چرا خود وی با وجود مواضع به شدت ضد ایرانی استاد دانشگاه تهران باقی مانده است علت را غیر منسجم بودن دولت در ایران معرفی نموده است.

با توجه به این که ادعای دکتر عطایی (و شرکا) معمولاً میهن‌پرستی و ملی‌گرایی بوده این که دکتر عطایی به سفارش سرویس‌های امنیتی بیگانه (اسراییل؟ انگلستان؟ ترکیه؟) چنین مأموریت‌هایی را انجام می‌دهد یا از محافلی در داخل مأمور می‌شود و یا صرفاً از این‌گونه اقدامات به عنوان جنگ خصوصی خود علیه ایران لذت می‌برد مستلزم بررسی‌های بیشتر است.

 

VZCZCXRO9091

RR RUEHBC RUEHDE RUEHKUK

DE RUEHYE #1374/01 2770643

ZNY CCCCC ZZH

R 040643Z OCT 06

از سفارت امریکا در ایروان[1]

به RUEHC  / وزارت امور خارجه ایالات متحده  با شمارة 4059

INFO RUCNIRA/IRAN COLLECTIVE

طبقه بندی محرمانه[2]،  ایروان 001374  بخش (صفحة) 1 از 2

توزیع از طریق پروتکل بین شبکه‌ای محرمانه[3]

DEPT FOR EUR/CARC, NEA/IR

E.O. 12958: DECL: 10/03/2006

تاریخ ارسال  سوم دسامبر سال 2006

برچسب‌ها: روابط سیاسی خارجی[4]،  امور سیاسی دولتی[5]، امور اجتماعی و فرهنگی[6]، ترتیبات نظامی[7]، ایران[8]، ارمنستان[9]

موضوع: استاد دانشگاه ایرانی در خصوص موضوع هسته‌ای و جو حاکم بر دانشگاه‌های ایران گفتگو می‌کند

طبقه بندی شده توسط  افسر سیاسی سفارت ماشا هربست[10] بر اساس بخش 4 . 1 (موارد b و d)[11]

------------------------------------------

چکیدة گزارش

------------------------------------------

1(کل بند محرمانه).  یک استاد دانشگاه تهران که برای شرکت در سمیناری که توسط یک اتاق فکر محلی برگزار گردیده است طی هفتة جاری به ایروان آمده است گفت تحریم‌ها و بی‌کفایتی[12] سیاست خارجی[13] ایران علت عدم  نقش پذیرفتن[14] ایران در قفقاز جنوبی بوده است. او همچنین گلایه کرد که ایران به خاطر داشتن نیت‌ها و نه اقدامات مرتبط با ایجاد یک برنامة هسته‌ای تحت مجازات قرار گرفته است.  افسر سیاسی سفارت[15]  با م. فرهاد عطایی بین جلسات سمینار[16] به منظور کسب اطلاع از جو حاکم بر دانشگاه‌های ایرانی ملاقات کرد و  این استاد دانشگاه به افسر سیاسی سفارت گفت هر چند علایق جوانان ایرانی طی سال‌های اخیر به سمت غرب و ایالات متحده متمایل گردیده بود اما این جریان گرایش به غرب در چند سال گذشته روند معکوس به خود گرفته است. او گفت دولت ایران به آن اندازه که غربی‌ها دوست دارند باور کند گسترده و یک پارچه[17] نیست. این استاد دانشگاه همچنین گفت اگر چه به طور کلی دانشجویان ایرانی به منظور کسب تحصیلات دارای کیفیت بالا[18] به خارج از کشور می‌روند اما کسانی که برای تحصیل به ارمنستان می‌آیند به احتمال زیاد برای طفره رفتن از خدمت سربازی[19] چنین کاری می‌کنند.  (پایان چکیدة گزارش).

 

2(کل بند محرمانه). عطایی به طور غیر مستمر بین سال‌های 1971 تا 1990 در ایالات متحده تحصیل نموده است و در میان مدارک دانشگاهی خود یک دکتری از دانشگاه برکلی دارد[20]. او در دانشگاه تهران روابط بین‌الملل تدریس می‌کند. عطایی در یک سمینار منطقه‌ای راجع به همگرایی اروپا- آتلانتیک که توسط مرکز تجزیه و تحلیل‌ها استراتژیک اسپکتروم[21] که یک اتاق فکر معتبر[22] منطقه‌ای است برگزار شده بود[23]  شرکت کرده بود.

------------------------------------------

نقش ایران در قفقاز جنوبی

------------------------------------------

3(کل بند محرمانه). در جریان برگزاری سمینار این سئوال از عطایی پرسیده شده که چرا ایران تا این حد به فکر حفظ برنامة هسته‌ای خود می‌باشد در حالی که می‌تواند خیلی راحت با غرب همکاری نموده و به  یک نیروی مفید در قفقاز جنوبی تبدیل شود[24]. پاسخ عطایی این بود که این دو موضوع یعنی برنامة هسته‌ای ایران و فعالیت‌های ایران در منطقة قفقاز جنوبی به هم مرتبط نیستند. وی ضمن اشاره به نقش ایالات متحده در مسدود نمودن مشارکت ایران در کنسرسیوم نفت جمهوری آذربایجان گفت سیاست آمریکا و محاصرة اقتصادی  به گونه‌ای موثر هر گونه داد و ستد ایران را از عرصة قفقاز جنوبی منتفی نموده است. او گفت بی‌کفایتی سیاست خارجی ایران در دورة بعد از انقلاب[25] نیز یکی دیگر از دلایل این امر بوده است[26]. عطایی در ادامه این بحث را مطرح نمود که یک گروه کوچک در میان حاکمیت ایران برنامة هسته‌ای ایران را به مسئلة غرور ملی تبدیل نموده‌اند[27] اما در پایان سخنان خود را  با این کلمات پایان داد که: "ایران در حال تنبیه شدن به خاطر نیات و نه اعمال خود می‌باشد. این بی‌سابقه است. غرب و ایالات متحده دارند می‌گویند که: "ما به شما اطمینان نمی‌کنیم"[28].

------------------------------------------

دولت بر رفتارها و گفتارها نظارت ندارد

------------------------------------------

4(کل بند محرمانه). عطایی که یک ایرانی میانه رو و غیرمذهبی[29] است که سال‌ها تدریس کرده، ادعا کرد که هرگز با سانسور مواجه نشده و هرگز با او برخوردی به خاطر بیان نقطه نظرات میانه رویانه‌اش صورت نگرفته است. او گفت هر چند اقلیت‌های بنیادگرا[30]  در دانشگاه‌ها وجود دارند اکثریت دانشجویان در دانشگاه تهران غیر مذهبی هستند. او گفت در دانشگاه تهران هم مثل همة دانشگاه‌ها دفاتر دولتی وجود دارد اما این دفاتر مداخله‌ای در کارهای او نمی‌کنند[31]. عطایی گفت "دولت ایران گسترده و یکپارچه نیست[32]" "چنین تصوری گسترده‌ترین برداشت اشتباه در خصوص دولت ایران است[33]"  عطایی گفت هر چند کابینة رئیس جمهور احمدی‌نژاد محافظه‌کار می‌باشد، ملاهایی در دولت هستند که غیرمذهبی‌تر، لیبرال‌تر و دارای ذهنیت اصلاح طلبانه می‌باشند. 

 

5(کل بند محرمانه).  عطایی گفت که دو نیروی رقیب در حال تاثیرگذاری بر ذهنیت جامعة ایران در ارتباط با ایالات متحده هستند. او گفت از یک طرف کابینة رئیس جمهور احمدی‌نژاد بسیار مورد تنفر مردم است به همین دلیل موضع‌گیری‌های ضد امریکایی مستمر او تاثیر عکس داشته و باعث محبوبیت امریکا نزد ایرانیان مخصوصاً جوانان ایرانی گردیده است[34]. (یادداشت توضیحی افسر سیاسی: عطایی گفت که معتقد است احمدی‌نژاد در یک انتخابات عادلانه انتخاب نشده و نیز این که رئیس جمهور فعلی ایران پیش از انتخاب شدن مورد تنفر عموم مردم بوده است [35]. پایان یادداشت). اما از طرف دیگر ایرانیان از تحریم‌ها خسته شده‌اند. او گفت که نظرات طرفدار امریکا قبل از جنگ با عراق دست بالاتر داشتند اما در حال حاضر این توازن برعکس شده است.

------------------------------------------

یا ارتش یا ارمنستان

------------------------------------------

6(کل بند محرمانه). بیشتر ایرانیانی که برای تحصیل به ارمنستان می‌آیند ایرانیان ارمنی هستند، تعداد بسیار کمی از ایرانیان غیر ارمنی نیز برای تحصیل به دانشگاه‌های ارمنستان می‌آیند و هر از چند ماه یک بار به بخش ویزای سفارت مراجعه می‌کنند. عطایی در سخنانی که احتمالاً  تا حدودی ناشی از خود برتر بینی آکادمیک هم بود[36] یادآور شد که ممکن نیست ایرانیان غیر ارمنی ارمنستان را به خاطر کیفیت دانشگاه‌هایش انتخاب کنند و این ایده را مطرح نمود که دلیل انتخاب دانشگاه‌های ارمنستان اجتناب از خدمت سربازی می‌باشد. او گفت قوانین ایران به دانشجویانی که حداقل دو سال در خارج از کشور -- هر کشور خارجی نه فقط ارمنستان -- تحصیل کرده باشند اجازه می‌دهد با پرداخت مبالغی از خدمت وظیفه خلاص شوند.

------------------------------------------

اظهار نظر نهایی افسر سیاسی

------------------------------------------

7(کل بند محرمانه). اگر چه ما نمی‌توانیم تایید کنیم که اظهارات عطایی حقیقت دارند، اما عطایی از نظر مرکز اسپکتروم که در گذشته با آن همکاری داشته یک منبع صادق به شمار می‌رود. او همچنین در ایالات متحده تدریس نموده و یک مقالة انتقادی نیز در ارتباط با عملکرد احمدی نژاد در رقابت‌های انتخاباتی منتشر کرده است. اگر چه برخی از ادعا‌‌های او-- نظیر این ادعا که تجربه سانسور نداشته -- ممکن است بزرگنمایی بوده باشند ما معتقدیم او یک منبع قابل وثوق می‌باشد[37].         

پایان گزارش

 

 عمق نفوذ: سوابق شغلی دکتر محمد فرهاد عطایی به نقل از سایت رسمی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

تدریس در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه

تدریس در دانشگاه شهید بهشتی – دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی

تدریس در دانشگاه تهران – دانشکده حقوق و علوم سیاسی (1372- 1373- 1374- تا کنون)

تدریس در دانشگاه امام صادق – دانشکده علوم سیاسی و معارف اسلامی

تدریس در دانشگاه آزاد – گروه علوم سیاسی

عضو هیأت علمی وابسته گروه مطالعات روسیه دانشگاه تهران – 1384- 1386

عضو هیأت علمی وابسته گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران- 1386

عضو گروه تخصصی واژه گزینی علوم سیاسی و روابط بین الملل فرهنگستان زبان و ادب فارسی عضو کمیته برگزار کننده سمینار

عضو کمیته برگزار کننده سمینار سالانه آسیای مرکزی و قفقاز وزارت امور خارجه

معاون تحصیلات تکمیلی (دوره دکتری) دانشکده علوم سیاسی و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق

پژوهشگر در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و مشاور در امور آسیای مرکزی و قفقاز

عضو هیأت تحریریه مجله آسیای مرکزی و قفقاز

عضو هیأت تحریریه گاهنامه دانش سیاسی

عضو رسته سیاسی وزارت امور خارجه

مسئول اداره روابط اقتصادی آسیا و آفریقا در وزارت امور خارجه

 

VZCZCXRO9091

RR RUEHBC RUEHDE RUEHKUK

DE RUEHYE #1374/01 2770643

ZNY CCCCC ZZH

R 040643Z OCT 06

FM AMEMBASSY YEREVAN

TO RUEHC/SECSTATE WASHDC 4059

INFO RUCNIRA/IRAN COLLECTIVE

C O N F I D E N T I A L SECTION 01 OF 02 YEREVAN 001374

SIPDIS

SIPDIS

DEPT FOR EUR/CARC, NEA/IR

E.O. 12958: DECL: 10/03/2006

TAGS: PREL PGOV SCUL MARR IR AM

SUBJECT: IRANIAN PROFESSOR DISCUSSES NUKES, UNIVERSITY CLIMATE

Classified By: Poloff Masha Herbst for reasons 1.4 (b, d).

-------

SUMMARY

-------

1. (C) A Tehran professor who participated in a local thinktank's seminar this week in Yerevan said sanctions and incompetent Iranian foreign policy were to blame for Iran's lack of involvement in the South Caucasus.  He also complained that Iran was being punished for its intentions to build a nuclear program rather than for its actions.  Poloff met with the professor, M. Farhad Atai, between sessions to get a feel for the climate in Iranian universities.  The professor said that, although Iranian youth had recently been favorably disposed towards the West and the United States, the tide had begun to turn in the last few years.  He said the Iranian government was not as monolithic as the West would like to believe.  The professor also said that, while in general, Iranian students study abroad in order to obtain a high-quality education, those who come to Armenia to study likely do so to avoid military service.  END SUMMARY.

2. (C) Atai studied in the U.S. on and off between 1971 and 1990, and holds among his academic credentials a Ph.D. from Berkeley.  He teaches international relations at the University of Tehran.  Atai participated in a regional seminar on Euro-Atlantic integration put on by the Spectrum Center for Strategic Analysis, a respected local thinktank.

--------------------------

IRAN IN THE SOUTH CAUCASUS

--------------------------

3. (C) During the seminar, Atai was asked why Iran was so preoccupied with its nuclear program when it could just cooperate with the West and be a productive force in the South Caucasus.  He answered that the two things -- Iran's nuclear program and its activities in the region -- were not related.  Citing the United States' part in blocking Iranian participation in the Azerbaijani oil consortium, Atai said U.S. policy and the economic blockade had effectively put Iran out of business in the South Caucasus.  He said the incompetence of post-revolution Iranian foreign policy was also to blame.  Atai went on to argue that a small minority among the Iranian establishment had turned its nuclear agenda into a question of national pride, but concluded with the words, "Iran is being punished for its intentions, not its actions.  This is unprecedented.  The West and the U.S. are saying 'We don't trust you.'"

--------------------------

BIG BROTHER ISN'T WATCHING

--------------------------

4. (C) Atai, a moderate, secular Iranian who has taught for years, claimed he had never experienced any censorship, nor any backlash for expressing moderate views.  He said that, while fundamentalist factions existed in universities, the majority of students at the University of Tehran were secular.  Atai said there were government offices at his university, just as in every university, but that they did not interfere with his work.  "The Iranian government is not monolithic," Atai said.  "That is the most widespread misperception about the Iranian government."  Atai said that, while President Ahmadinejad's administration is conservative, there are mullahs in the government who are more secular, liberal and reform-minded.

5. (C) Atai said there were two competing forces at work in Iranian society's perception of the United States.  On the one hand, he said, President Ahmadinejad's administration is very unpopular, and his continued anti-American rhetoric has had the contradictory effect of endearing the U.S. to Iranians, particularly to Iranian youth.  (NOTE: Atai said he believed Ahmadinejad was not fairly elected, and said the president has been unpopular since before his election.  END NOTE.)  But on the other hand, Atai said Iranians are tired of sanctions.  He said that the pro-U.S. view had had the upper hand before the war in Iraq, but that now the balance had shifted.

--------------------------------

IT'S EITHER THE ARMY, OR ARMENIA

--------------------------------

6. (C) While most Iranians who come to Armenia to study are ethnic Armenians, a much smaller number of non-Armenian Iranians also attend university here, and show up at our visa windows every few months.  Atai, speaking perhaps with a 

YEREVAN 00001374  002 OF 002

touch of academic snobbery, noted that non-Armenian Iranians couldn't possibly choose Armenia for the quality of its universities, and suggested that they were doing so primarily to avoid military service.  He said Iranian law allows students who have studied abroad for at least two years -- anywhere, not just in Armenia -- to pay a fee and get out of military service.

-------

COMMENT

-------

7. (C) While we can't confirm whether Atai's statements are true, he is considered a reputable source by the Spectrum Center, with which he has cooperated in the past.  He has also lectured in the United States and published a paper critical of Ahmadinejad's election campaign conduct.  While some of his claims -- such as his assertion that he has not experienced any censorship -- may be exaggerated, we believe him to be credible.

GODFREY

 



[1]  پایتخت  جمهوری ارمنستان

[2]  به موجب دستورالعمل اجرایی (Executive Order) شمارة 13292 مورخ 21 مارس 2003 اسناد محرمانه (Confidential) حاوی اطلاعاتی هستند که طبق تشخیص افسر طبقه بندی کننده افشای غیرمجاز آنها می‌تواند باعث آسیب دیدن امنیت ملی ایالات متحده گردد.

[3] SIPDIS = Secret internet protocol distribution

روی گزارش عبارت (Sipdis) نوشته شده و گاردین این عبارت را مخفف توزیع از طریق پروتکل بین شبکه‌ای محرمانه (secret internet protocol distribution) معنا و این شبکه را نسخة طبقه بندی شدة اینترنت که توسط وزارت دفاع ایالات متحده ویژة ارتباطات محرمانة دولتی طراحی گردیده و منحصراً توسط وزارت دفاع و وزارت امور خارجة ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرد معرفی نموده است. برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به:

Borger, Julian and David Leigh (Guardian, 28 November 2010): “Siprnet: where America stores its secret cables”. Available (1391/12/11) online at:

http://www.guardian.co.uk/world/2010/nov/28/siprnet-america-stores-secret-cables

[4] PREL (=External Political Relations)

[5] PGOV (=Political Governmental Affairs)

[6] SCUL (=Social and Cultural Affairs)

[7] MARR(=Military Arrangements)

[8] IR (=Iran)

[9] AM (Armenia)

[10] Poloff Masha Herbst  (= Political Officer Masha Herbst)

 

[11]  به موجب دستورالعمل اجرایی (Executive Order) شمارة 13292 مورخ 21 مارس 2003 اسناد طبقه بندی شده در وزارت خارجه ایالات متحده در سه ردة 1- فوقِ سری (Top Secret)، 2- سری (Secret)  3- محرمانه (Confidential) قرار داده می‌شوند. در این دستورالعمل، مادة b از بخش 4 . 1 مربوط به اسناد حاوی "اطلاعات مربوط به دولت‌های خارجی" و مادة d از بخش 4 . 1 مربوط به اسناد حاوی "اطلاعات مربوط به روابط خارجی ایالات متحده و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های خارجی ایالات متحده شامل اطلاعات کسب شده از منابع محرمانه"  معرفی گردیده است.

 

[12] Incompetent: Inadequate for or unsuited to a particular purpose or application

[13] Incompetent Iranian foreign policy

[14] Lack of involvement

[15] Poloff Masha Herbst  (= Political Officer Masha Herbst)

 

به غیر از (Masha Herbst) که به عنوان شنونده در کنفرانس اکتبر 2006 اسپکتروم شرکت کرده بوده آقای Anthony F. Godfrey کاردار وقت (Charge d’Affaires) سفارت آمریکا در ارمنستان از جمله سخنگویان مراسم افتتاحیه این کنفرانس بوده است.

 

[16]  محمد فرهاد عطایی استاد گروه روابط بین‌الملل دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران سوم اکتبر سال 2006 در کنفرانسی با عنوان "قفقاز جنوبی در سال 2006- روندهای جدید توسعه، مخاطرات و ریسک‌ها" (The South Caucasus – 2006: New Trends of Development, Threats and Risks) که دوم و سوم اکتبر سال 2006 توسط اسپکتروم برگزار گردید به عنوان تنها شرکت کنندة ایرانی حضور داشت. عنوان پانلی که دکتر عطایی در آن صحبت داشت (پنل A) "آینده تصویر شده توسط اروپا و اروپا- آتلانتیک برای قفقاز جنوبی: چشم‌انداز‌هایی برای مشارکت" (EURO-ATLANTIC AND EUROPEAN PROSPECTS FOR THE SOUTH CAUCASUS:  PROSPECTS FOR PARTNERSHIP) بود. عنوان بخشی که دکتر عطایی در این پنل در آن سخنرانی داشته و به عنوان تنها شرکت کنندة ایرانی به سئوالات پاسخ داده بود "محیط منطقه: منابع بی‌ثباتی – چشم‌انداز تقابل یا تفاهم؟" (The Regional Environment: Sources of Instability – Prospects of Conflict or Reconciliation?) بود.

این کنفرانس مثل سایر کنفرانس‌های اسپکتروم با حمایت مالی وزارت امور خارجة فنلاند و ادارة دیپلماسی عمومی ناتو برگزار شده و دکتر عطایی هم از این موضوع اطلاع داشتند:

The Conference is organized with the financial support of the Public Diplomacy Division of NATO and Ministry of Foreign Affaires of Finland, as well as with participation of the US and Greek Embassies in Armenia

مضافاً این که دکتر عطایی یک سال قبل یعنی در سال 2005 هم در کنفرانس دیگری که توسط همین مرکز، باز هم با حمایت مالی ادارة دیپلماسی عمومی ناتو برگزار گردیده بود شرکت نموده و مقاله‌ای با عنوان انتخابات ریاست جمهوری سال 2005  ایران: این انتخابات برای ایران و همسایگانش به چه معناست" (The Presidential Elections of 2005; What does it mean for Iran and her Neighbours?) ارائه کرده بود. بررسی متن مقالات و  نوع مواضع در جلسات پرسش و پاسخ نشان می‌دهد که  دکتر عطایی مشخصا به منظور ارائة تحلیل‌ها و گزارشات خاص در خصوص مسائل داخلی و نیز سیاست خارجی ایران در این سمینارها شرکت می‌کند. برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به:

Center for Strategic Analysis - SPECTRUM (October 20-21, 2005): “Between the Caspian and Black Seas: New Challenges and Opportunities for the South Caucasus, International Conference- October 20-21, 2005, Yerevan

http://www.spectrum.am/conferences-en/2005/10/347/

Center for Strategic Analysis - SPECTRUM (October 2-3, 2006): “The South Caucasus – 2006: New Trends of Development, Threats and Risks, International Conference October 2-3, 2006, Yerevan”

http://www.spectrum.am/conferences-en/2006/10/1189/

و همچنین:

http://www.spectrum.am/publications-en/2006/11/1641/  http://www.spectrum.am/policy-papers-publications-en/2008/08/1755/

http://www.spectrum.am/publications-en/2006/09/1632/    http://www.spectrum.am/publications-en/2006/10/1638/

http://www.spectrum.am/chronology-en/2008/00/

[17] Monolithic: Acting as a single, often rigid, uniform whole

[18] To obtain a high-quality education

[19] To avoid military service

 

[20]  دکتر عطایی در 1976 مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه ایالتی نیویورک (State University of New York) گرفته، در 1978  فوق لیسانس امور بین‌الملل (International Affairs) از دانشگاه اوهایو (Ohio University) و در 1992 از دانشگاه برکلی کالیفرنیا (University of California, Berkeley) دکتری مطالعات خاور نزدیک (Near Eastern Studies) گرفته است. برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به:

 

http://misc.ilexfoundation.org/whowe/Atai_CV_PDF.pdf

[21] Spectrum Center for Strategic Analysis - (http://www.spectrum.am/)

[22]  اسپکتروم موسسه‌ای  در ارمنستان است که کنفرانس‌های بین‌المللی آن با حمایت‌های مالی ادارة دیپلماسی عمومی ناتو و وزارت امور خارجة فنلاند برگزار می‌شود.

[23]  منظور (پنل A) از کنفرانس با عنوان "آینده تصویر شده توسط اروپا و اروپا-آتلانتیک برای قفقاز جنوبی: چشم انداز‌هایی برای مشارکت" (EURO-ATLANTIC AND EUROPEAN PROSPECTS FOR THE SOUTH CAUCASUS:  PROSPECTS FOR PARTNERSHIP) می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به:

Center for Strategic Analysis - SPECTRUM (October 2-3, 2006): “The South Caucasus – 2006: New Trends of Development, Threats and Risks, International Conference October 2-3, 2006, Yerevan

http://www.spectrum.am/conferences-en/2006/10/1189/

[24] …Why Iran was so preoccupied with its nuclear program when it could just cooperate with the West and be a productive force in the South Caucasus.

[25] The incompetence of post-revolution Iranian foreign policy

 

[26]  این که عطایی سیاست خارجی ایران بعد از انقلاب را بی‌کفایت بداند با توجه و به سوابق کاری ایشان در وزارت امورخارجه جای تامل دارد.

 

[27] …a small minority among the Iranian establishment had turned its nuclear agenda into a question of national pride

[28] …concluded with the words, "Iran is being punished for its intentions, not its actions.  This is unprecedented.  The West and the U.S. are saying 'We don't trust you.'” (ظاهراً عین کلمات ضبط شده از دکتر عطایی نقل قول شده)

[29] Secular

[30] Fundamentalist factions

[31]  نگاهی به سوابق نشان می‌دهد که در حقیقت دانشگاه تهران نه فقط از سال 2005 هر سال هزینة مسافرت دکتر عطایی به نقاط مختلف جهان جهت شرکت در سمینارهای مشخصاً دارای دستور جلسة ضد ایرانی را داده بلکه سخنرانی در این نوع سمینارها را جز سوابق علمی ایشان هم محسوب نموده است.

[32] The Iranian government is not monolithic. (ظاهراً عین کلمات ضبط شده از دکتر عطایی نقل قول شده)

[33] That is the most widespread misperception about the Iranian government. (ظاهراً عین کلمات ضبط شده از دکتر عطایی نقل قول شده)

[34] On the one hand, he said, President Ahmadinejad's administration is very unpopular, and his continued anti-American rhetoric has had the contradictory effect of endearing the U.S. to Iranians, particularly to Iranian youth.

[35]  توجه کنید که این گزارش در سال 2006 یعنی ده سال پیش و در نخستین سال از نخستین دورة ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد تنظیم و ارسال گردیده و دکتر عطایی انتخاباتی که توسط دولت سید محمد خاتمی برگزار گردیده بود را هم به دلیل نامطلوب بودن نتیجه مغشوش و رئیس جمهور برگزیدة مردم را منفور مردم  معرفی کرده است، به همین دلیل افسر سیاسی سفارت آمریکا این نظر را در غالب یادداشت توضیحی منعکس نموده است . 

[36] Atai, speaking perhaps with a  touch of academic snobbery

[37] While some of his claims -- such as his assertion that he has not experienced any censorship -- may be exaggerated, we believe him to be credible. رجانیوز

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۳
علی اکبر دارابکلایی

عطایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">