سایت خبری تحلیلی DALEL

www.dalel.ir
سایت خبری تحلیلی DALEL
سایت تحلیلی سیاسی فرهنگی اجتماعی استاد علی اکبر دارابکلائی

یک روزنامه آمریکایی فاش کرد فتنه ۸۸ عامل اصلی تشویق کاخ‌سفید برای تحریم‌های کم‌سابقه علیه ایران بود.

به گزارش دلیل از روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه امروز خود نوشت:

نیویورک تایمز: پس از آشوب‌ 88 آمریکا تحریم را جایگزین مذاکره کرد
یک روزنامه آمریکایی فاش کرد فتنه 88 عامل اصلی تشویق کاخ‌سفید برای تحریم‌های کم‌سابقه علیه ایران بود. روزنامه نیویورک‌تایمز در تحلیلی به‌قلم مارک لاندر با اشاره به تاریخچه اعمال تحریمهای آمریکا علیه ایران و مذاکرات هسته‌ای، به ارزیابی سفر هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا و مشاوران وی به عمان و تلاش‌های آنها برای پیدا کردن کانالهایی برای مذاکره با ایران پرداخت و نوشت: کلینتون دنیس راس مشاور ویژه خود را در سال 2009 مکلف کرد با مقامات عمانی درباره چگونگی مذاکره با ایران دیدار و گفت‌وگو کند. اما چند هفته بعد اعتراضات ضددولتی در ایران کاخ‌سفید را واداشت تا به جای تعامل با ایران، راهبرد فشار را پیگیری کند. کلینتون در آن زمان با چین و دیگر کشورها در شورای امنیت سازمان ملل برای تحریم ایران لابی کرد.این نشریه با اشاره به تردیدهای کلینتون برای مذاکرات افزود: حامیان کلینتون می‌گویند بی‌اعتمادی  وی به ایران موجه بود و موفقیت وی در اعمال تحریم‌ها، او را به بهترین نامزد برای مدیریت مرحله بعدی یعنی توافق هسته‌ای تبدیل کرد.یادآور می‌شود در روز قدس (اواخر شهریور 88) هنگامی که عده‌ای از عوامل ضدانقلاب شعار نه غزه نه لبنان سر دادند و برای راهپیمایی عظیم ملت ایران علیه اشغالگران صهیونیست حاشیه ساختند،  رابرت گیتس وزیر دفاع وقت آمریکا (رئیس اسبق سازمان سیا) ضمن سخنانی گفت «در حال حاضر به دلیل شکاف‌های عمیق در ایران پس از انتخابات، تحریم موثرتر از گذشته است. ما در 30 سال گذشته چنین شکاف‌هایی را ندیده بودیم. مخالفان به تدریج سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌اند. اکنون باید تحریم‌ها را تشدید کرد.» این اولین جرقه تحریم‌هایی بود که بعدا به واسطه مشورت فرستادگان سران فتنه به خارج کشور، نام «تحریم‌های فلج‌کننده» را گرفت تا به زعم دشمنان بتواند ملت ایران را به زانو درآورد.از سوی دیگر عنوان تحریم‌های فلج‌کننده‌ نه ساخته مقامات وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا بلکه مشخصا مشورت داده شده و ساخته و پرداخته سازمان فتنه و نمایندگان گسیل شده آنها  به خارج کشور است. این خانم کلینتون نبود که اولین‌بار در سال 90 از تحریم‌های فلج‌کننده علیه ملت ایران سخن گفت. «جان هانا» از اعضای ارشد موسسه واشنگتن در سیاست خاور نزدیک و مشاور امنیت ملی دیک چنی (معاون جرج بوش) 28 مهرماه 1388 یعنی یک ماه بعد از ماجراجویی فتنه‌گران در روز قدس، از ملاقات با شخصیت‌های نزدیک به رهبری جنبش سبز خبر می‌دهد و به روزنامه لس‌آنجلس تایمز می‌گوید «مطمئنا پیامی که من از گردهمایی اخیر فعالان ایرانی در اروپا- که در میان آنها بعضی شخصیت‌های نزدیک به رهبری جنبش سبز حضور داشتند - شنیدم این بود که تحریم باید اعمال شود و این تحریم باید هرچه شدیدتر باشد، تحریم ضعیف و یا تدریجی فقط به رژیم این امکان را می‌دهد که با وضعیت جدید خودش را تطبیق دهد. آنها گفتند برای اینکه تحریم موثر باشد، باید به صورت شوک وارد شود که فلج کند و نه به صورت واکسن!».

طناب‌کشی ‌امروز لاریجانی و روحانی با حضور منتخبان مجلس دهم
نشست «فراکسیون فراگیر اصولگرایان و مستقلان» مجلس دهم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز  عصر روز شنبه در تهران برگزار می‌شود.احمد امیر‌آبادی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: این نشست ساعت 15 روز شنبه 18 اردیبهشت در محل مجلس قدیم برگزار خواهد شد.وی تصریح کرد: از منتخبان «اصولگرا و مستقل» و همچنین از تمامی مدافعان ارزش‌های انقلاب و وفاداران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حامیان ولایت‌فقیه برای حضور در این نشست دعوت به عمل آمده است.دبیر کمیته 7 نفره اصولگرایان اظهار داشت: علی لاریجانی و آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی سخنرانان این نشست خواهند بود.وی ادامه داد: همچنین در این نشست از منتخبان نظرخواهی به عمل خواهد آمد و پس از دریافت‌‌نظرها درباره نحوه فعالیت فراکسیون و همچنین اسم آن تصمیم‌گیری خواهد شد.از سوی دیگر نشست هم‌اندیشی منتخبان «لیست امید» در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار می‌شو‌د.نایب رئیس کمیته اجرایی نشست هم‌اندیشی منتخبین لیست امید گفت: این نشست در روز شنبه 18 اردیبهشت‌ماه ساعت 14 در محل مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.به گزارش امیدنامه مهرداد محمدی در مصاحبه با ایرنا گفت: علیرغم اینکه هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری این مراسم در مجلس قدیم انجام دادیم و نامه‌ای را به مسئولان مربوطه ارسال کرده‌ایم ولی متأسفانه گویا برنامه دیگری جایگزین آن شد.به گفته وی، در این نشست محمدجواد ظریف، علی‌ طیب‌نیا، موسوی‌لاری و محمدرضا عارف سخنرانی می‌کنند.محمدی با بیان اینکه در این نشست از پیش‌نویس اساسنامه فراکسیون امید مجلس دهم نیز رونمایی خواهد شد، تاکید کرد: در انتهای این مراسم حاضرین به اتفاق در ضیافت شام رئیس‌جمهور حاضر خواهند شد(!) در همین حال سایت انتخاب گزارش داد که منتخبان مجلس دهم از ساعت 8 صبح به دعوت علی لاریجانی در نشست «فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکارها» حضور خواهند یافت این نشست از ساعت 8 الی 17 با سخنرانی معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر اطلاعات، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار می‌شود.در کش و قوس میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، قدرتعلی حشمتیان رئیس گروه موسوم به «جبهه مستقلین و اعتدالگرایان» گفت فراکسیون مستقلین و اعتدالگرایان با 140 عضو در مجلس دهم تشکیل می‌شود وی به ایرنا گفت: هنوز تصمیمی قطعی در مورد حمایت از لاریجانی، عارف و یا مطهری برای ریاست مجلس و افراد دیگری برای حضور در هیئت رئیسه و روسای کمیسیون‌ها نگرفته‌ایم و تصمیم قطعی ما در جلسه آتی شورای عالی این جبهه که احتمالا دوشنبه یا سه‌شنبه تشکیل خواهد شد، مشخص می‌شود.حشمتیان ادامه داد: طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری گله‌مند شدیم که چرا نسبت به جریان سوم و مستقلین و اعتدال‌گرایان بی‌تفاوت هستند و روز شنبه در نهاد ریاست‌جمهوری و مجلس با منتخبان اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب جلسه‌ای برگزار می‌شود در حالی که زمانی برای مستقلین و اعتدالگرایان گذاشته نشده است.

پایبند که نباشید فرقی نمی‌کند اسلام انقلابی بگویید یا انقلاب اسلامی
رئیس جمهور در تداوم بازی کلمات و تخطئه روحیه انقلابی مدعی شد «اسلام انقلابی» قاتل شهید مطهری بود! روحانی در مراسم گرامیداشت مقام معلم مدعی شد شهید مطهری اسلام انقلابی را خطری بزرگ در برابر انقلاب اسلامی می‌دانست و قاتلان به اسم انقلابی مطهری را به شهادت رساندند. این ادعا در حالی است که شهید مطهری در مقابل اسلام ارتجاعی و متحجرانه قائل به جدایی دین و سیاست و تسلیم در برابر طاغوت‌ها و مستکبران، اسلام ناب محمدی(ص) را که ذاتاً قائل به قیام و انقلاب در برابر طاغوت‌ها و مستکبران است، سرلوحه مجاهدت خویش قرار داده بود و در این مسیر با اسلام التقاطی از هر نوع سوسیالیستی و لیبرالیستی آن سر ستیز داشت. در این میان می‌توان از آقای روحانی پرسید چه قائل به اسلام انقلابی باشیم یا انقلاب اسلامی، رفتارهای مذبذب و متزلزل شما برای اصول اسلام و انقلاب، چه‌نسبتی جز تضاد و تناقض با این اصول دارد؟ یعنی مثلاً کدخدا و میانه‌رو و مؤدب توصیف کردن شیطان بزرگ، در قاموس انقلاب اسلامی می‌گنجد؟ یادآور می‌شود حضرت امام خمینی(ره) بارها بر اسلام انقلابی تأکید کرده‌اند از جمله: ــ مگر شهدای بزرگوار هفتم تیر در مجاهدات سرسختانه خود و فداکاری بی‌دریغ در راه هدف چه می‌خواستند جز پیروزی انقلاب و سرنگونی پرچم شیطانی کفر و نفاق و جز افتادن ماسک ریا و تزویر چهره‌های کریه و ددمنشانه به‌صورت خلقی و اسلامی؟ چه‌بسا اگر این شهادتهای دلخراش واقع نمی‌شد، آنان با همان خوی شیطانی و با ظاهری فریبنده در صحنه بازی‌های سیاسی باقی می‌ماندند و بی‌امان ضربه‌های خویش را به انقلاب و فرزندان راستین آن وارد می‌کردند و برای اسلام و مسلمانان مظلوم سنگ راه می‌شدند و با ضربه نهایی آمریکا و دیگر ابرقدرتها جمهوری را شکست می‌دادند، یا لااقل پیروزی را به عقب رانده و راه را طولانی می‌کردند، ولی این فاجعه غمناک و شهادتهای پی‌درپی به پیروزی اسلام انقلابی سرعت بخشید. (پیام به ملت ایران به‌مناسبت تجلیل از شهدای هفتم تیر 1361/4/6) ــ هر روز ما در جنگ برکتی داشته‌ایم که در همه صحنه‌ها از آن بهره جسته‌ایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‌ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‌ایم، ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‌ایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیده‌ایم که باید روی پای خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستم... جنگ ما موجب شد که تمامی سردمداران نظامهای فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند، تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آن‌چنانی برخوردار شد و از همه اینها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت. (سخنرانی در دیدار با روحانیون، مراجع، ‌مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات 1367/12/3).

رهبر معظم انقلاب نیز چندین بار بر اسلام انقلابی تأکید کرده‌اند:

ــ مردم نباید فراموش بکنند که ما هرچه داریم، به‌برکت اسلام ناب و اسلام انقلابی است؛ اسلامی که به فکر طبقات مستضعف و محروم است، نه اسلامی که در خدمت قدرتمندان و اغنیاست. بله، در دنیا کسان دیگری هستند که ادعای اسلام می‌کنند؛ اما اسلام آنها اسلام محمد نیست؛ اسلام ابوجهل و ابولهب است؛ اسلام آمریکاست... (سخنرانی در جوار حرم رضوی 1369/1/2)
ــ دشمنی با اسلام انقلابی، اسلام امام، اسلام زندگی‌بخش، اسلامی که وقتی پرچمش برافراشته می‌شود، همه دنیا را به خود متوجه می‌کند؛ همچنانی که امروز هم همین‌طور است. دشمنی با این اسلام به‌خاطر این است که اسلام، دست بیگانگان را از اینجا کوتاه کرد و منابع این کشور را از دست بیگانگان نجات داد... (سخنرانی در جمع بسیجیان 1378/9/3)
ــ اسلام فقط عمل شخصی، اسلام سکولار، اسلام «یؤمن ببعض و یکفر ببعض»، اسلامی که جهاد را از آن خط بزنند، نهی از منکر را از آن خط بزنند و بردارند، شهادت فی‌سبیل‌الله را از آن بردارند، اسلام انقلاب نیست. اسلام انقلاب، همانی است که انسان در قرآن کریم ــ در آیات متعدد الهی قرآنی ــ مشاهده می‌کند؛ این وصیت‌نامه امام است، این یادگارهای منطوق و مکتوب امام است. این اسلام ما است (سخنان در دیدار فرماندهان سپاه 1394/6/25).
یادآور می‌شود جریان‌های التقاطی‌ای که 30 سال پیش بغض شهید مطهری را بر سینه داشتند امروز از برخی مواضع تجدیدنظرطلبان در دولت حمایت علنی می‌کنند که حمایت گروهک‌های نهضت آزادی، ملی ــ مذهبی و چپ‌ها (مارکسیست‌ها)ی پشیمان آمریکایی از آن جمله است.

تقلای بی‌حاصل اعتدال و توسعه برای کتمان دخالت‌های انتخاباتی دولت
حزب اعتدال و توسعه به جای مسئولان دولتی که دخالت غیر قانونی در انتخابات داشتند، این دخالت را تکذیب کرد! کیهان پس از تکذیبیه هفته گذشته روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری، برخی اسناد دخالت مقامات دولتی را منتشر کرد اما اکنون حزب اعتدال و توسعه احساس مسئولیت کرده که به جای برخی مقامات ارشد دولتی اقدام به تکذیب کند در حالی که این حزب قانوناً و منطقاً نمی‌تواند مقامات مذکور را تبرئه کند.در توضیح ارسالی از سوی حزب مذکور که حاوی ناسزاگویی و درشت‌گویی‌های فراوان علیه کیهان است، آمده است: با چینش گزاره‌هایی بی‌ربط، مغشوش یا مبهم در لابه‌لای گزیده سخنان برخی اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه بر تلاش خود برای سوق دادن مخاطبان به سمتی که مطلوب شماست اصرار کرده‌اید. آنهم گزاره‌ها و گزیده‌هایی که نه جزاً و نه کلاً با هیچ منطقی به تیتری که به دنبال سند برای آن گشته‌اید خدمت نمی‌کند.در ادامه این توضیح آمده است: کسانی که شما از آنان به عنوان اعضای ارشد دولت نام برده‌اید، از مؤسسین و اعضای ارشد حزب اعتدال و توسعه هستند.برای مؤسسین و اعضای حزب اعتدال و توسعه، فعالیت سیاسی صرفاً برای دستیابی به قدرت نیست که بر آن مبنا حال که برخی از اعضای شورای مرکزی مسئولیت‌هایی در دولت پذیرفته‌اند. تعهد تشکیلاتی خود را که تلاش برای گسترش و تعمیق گفتمان اعتدال در جامعه است، فراموش کنند. لذا همانگونه که بارها در اطلاعیه‌ها و مصاحبه‌ها تأکید شده هرگونه فعل یا قول این بزرگواران در حوزه مسائل سیاسی و از جمله موضوع انتخابات، نه از جایگاه مسئولیت حقوقی‌شان در دولت، بلکه به سبب عضویت‌شان در شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه بوده است.هیچ یک از اعضای حزب‌ اعتدال و توسعه هیچ گاه در دیگر ستادهای انتخاباتی «فعالیت» نداشته‌اند همگان می‌دانند که حزب اعتدال و توسعه در انتخابات اخیر یکی از ارکان سه‌گانه «ائتلاف امید» بود. لذا بدیهی است برخی از اعضای ارشدش به نمایندگی از حزب، با دو رکن دیگر این ائتلاف شامل اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان معتدل، نشست‌های متعددی برگزار کرده باشند.این حزب در پایان تأکید کرده که «حزب اعتدال و توسعه و هیچ یک از اعضای آن، از هیچ نهادی از جمله دولت، هیچ گاه مسئولیت یا مأموریتی درباره انتخابات برعهده نداشته است.» کیهان: گزارش مستند کیهان درباره دخالت غیرقانونی برخی مقامات دولتی در انتخابات، ربطی به حزب اعتدال و توسعه ندارد و پاسخگویی این حزب از طرف مقامات مذکور فاقد وجه و بی‌اعتبار است. در گزارش کیهان قید شده بود که سهیلا جلودارزاده از اعضای فهرست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته است: «کسانی مانند مطهری، جلالی و نعمتی به دلیل داشتن مشی معتدل در تعامل با دولت تدبیر و امید بودند و به همین دلیل از قرابت زیادی باجریان اصلاحات برخوردار بودند. البته دولت آقای روحانی در شورای عالی سیاستگذاری نماینده داشت. آقای مرتضی بانک این مسئولیت را برعهده داشتند.» این اظهارات در حالی بود که برخی وزرای دولت نیز علناً در انتخابات نقش‌آفرینی می‌کردند. به گفته کاظم جلالی، ثبت‌نام وی در تهران با پیگیری و اصرار جهانگیری و وزرای ارتباطات، اطلاعات و کشور انجام شد. جالب اینکه محمدرضا عارف سرلیست ائتلاف اصلاح‌طلبان و دولت در تهران، اوایل اسفند 94 در مصاحبه با هفته‌نامه کارگزارانی «صدا» صراحتاً از حضور «نمایندگان دولت» در تصمیم‌گیری‌های انتخاباتی خبر داده و گفته بود: «ما تأکید داشتیم که لیست ما اصلاح‌طلبی باشد. اما بعد وقتی ائتلاف با «نمایندگان دولت» مطرح شد؛ نمایندگان این جریان می‌توانستند عقبه اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی داشته باشند... لیست (ائتلاف) بالاخره نهایی و تأیید شد. وقتی به گام آخر رسیدیم، تا حدودی اختلاف سلایق مطرح می‌شد و ما به هیئت چهار نفره تفویض اختیار کردیم. برای آنکه اینگونه نباشد که ما بعد از تصمیم‌گیری رأی اعتراضی داشته باشیم. خوشبختانه آنها هم مبنا را اجماع گذاشتند. چهار نفر از ما و چهار نفر از طرف دولت برای ائتلاف کار کردند و ماحصل آن همین اتفاقی است که افتاد و لیستی که اعلام شد.» وی می‌افزاید: از طرف اصلاح‌طلبان آقایان موسوی لاری، ‌محسن رهامی مسئول کار گروه تعامل شورای عالی سیاستگذاری، حسین مرعشی مسئول کارگروه استان‌ها و دکتر الهه کولایی که منشی شورای عالی هستند. عارف در پاسخ این سؤال که «چه کسانی از طرف دولت، در قرار گرفتن نمایندگانی از اصولگرایان معتدل و نمایندگان دولت در لیست فعالیت می‌کردند؟» می‌گوید: نمایندگان ما چهار نفر بودند و چهار نفر هم از آن جریان حضور داشتند که اجازه بدهید من نام نبرم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۸
علی اکبر دارابکلایی

فتنه 88

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">