سایت خبری تحلیلی DALEL

www.dalel.ir
سایت خبری تحلیلی DALEL
سایت تحلیلی سیاسی فرهنگی اجتماعی استاد علی اکبر دارابکلائی




هر یک از سه جریان رایج در کشور هدف‌های مشترکی را به عنوان اولویت‌های مجلس دهم در نظر گرفته‌اند که در این گزارش به بخشی از آنها می‌پردازیم.
 بر اساس سابقه و سنت‌های اجتماعی ایران، یکی از اصلی‌ترین سازوکارهای شرکت مردم در سرنوشت خویش، برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده است. این شاخصه سیاسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان مرجع قانونگذار در جمهوری اسلامی ایران توانست فعالیت خود را به طور منظم اغاز کند. مجلس شورای اسلامی بعد از انتخابات ریاست جمهوری، بخش مهمی از ساختاربندی نظام را به خود اختصاص داده است و در عموم مسائل طبق مواد مندرج در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند.
 
جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ده دور انتخابات مجلس را برگزار کرده است که اخرین آن در تاریخ هفتم اسفند 1394 بود. در این دور از انتخابات مانند دیگر ادوار سه جناح اصلاح طلب ، اصول گرا و اعتدال گرا برای کسب بیشترین آراء با هم به رقابت پرداختند و در نهایت حدود 90 نفر در سطح کشور از جریان اصولگرا، حدود 80 نفر از جریان اصلاح‌طلب و حدود 70 نفر از مستقلین و اعتدال‌گرایان پیروز شدند. اما نتایج انتخابات در دور اول باعث شد انتخابات به مرحله دوم کشیده شود و بیشتر کسانی که در این دور از انتخابات با هم به رقابت پرداختند  مستقلین و اعتدالگرایان بودند. 
 
با وجود این که سه جناح اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالگرا بوسیله احزاب و گروهای سیاسی فعال شعارهای انتخاباتی یکسانی را دنبال می‌کردند اما  در برنامه و هدف‌هایشان با یکدیگر متفاوت هستند. گاهی این هدف‌ها در تعامل و تقابل با یکدیگر قرار دارند. این که منتخبین مجلس دهم در بین سه جناح با چه اهدافی بر سر کار می آیند و چه برنامه‌هایی را در صدر کارهای خود قرار می‌دهند، خود می‌تواند برآیندی از اخلاق انتخاباتی جناح مورد نظر باشد.
 
منتخبین چه قبل و بعد از انتخابات به وسیله گروهای سیاسی و احزاب مورد نظر خود اولویت‌هایی را در لیست برنامه‌های انتخاباتی خود مد نظر قرار داده‌اند تا با ورود به مجلس شورای اسلامی بتوانند آنها را به مرحله اجرا در آورند و آرایش سیاسی مجلس را به دست بگیرند. حال به بررسی اولویت‌های مجلس دهم در بین سه جناح پرداخته میشود.
 
 بررسی اولویت‌های مجلس دهم از دید اصلاح‌طلبان: 
 
هادی غفاری عضو جناح نیروهای خط امام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان رفع مشکلات اقتصادی، تورم، رکود، تولیدات داخلی، اشتغال جوانان، تولید، مسائل اخلاقی جامعه، ایجاد کارگاه‌های تولیدی و اقتصادی کوچک و بحث کودکان کار را از اولویت‌های مجلس دهم دانست و اظهار داشت: در بحث حل معضلات اقتصادی، دولت باید برای  رفع تورم و بیکاری وارد جهش بزرگ اقتصادی شود تا به وسیله آن بتواند اقتصاد ناکارآمد را اصلاح کند.
 
عضو نیروهای خط امام به بحث تولیدات داخلی  اشاره و تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران باید ضمن جلوگیری از واردات بی‌رویه از کشورهای چین، ترکیه و ... از تولیدات داخلی حمایت کند تا بدین وسیله  بتواند با تکیه بر تولیدات خود،  مسیر رشد را هر چه بیشتر به سمت توسعه سوق دهد.
 
وی در ادامه با اشاره به بحث اشتغال جوانان در تولید و غیرتولید گفت: مجلس آینده ضمن اهتمام ویژه به این نکته باید با فراهم کردن اشتغال سازنده که بتواند برای کشور منافع داشته باشد، فرصتی را برای اشتغال زایی و رفع بیکاری فراهم کند. 
 
 عضو نیروهای خط امام اولویت دیگر مجلس آینده را مسائل اخلاقی جامعه عنوان کرد و گفت: مجلس و نمایندگان متخب ملت نه تنها باید اخلاق مدار باشند بلکه از تهمت زدن به یکدیگر بپرهیزند.
 
غفاری با اشاره به نقش مفید کارگاه‌های تولیدی و اقتصادی کوچک گفت: مجلس آینده با کمک دولت می‌تواند با ایجاد کارگاه تولیدی و اقتصادی کوچک شرایط را برای رونق اقتصادی فراهم کند تا در نتیجه آن تولید در داخل جامعه سرو سامان بگیرد.
 
 وی اولویت دیگر مجلس آینده را بحث کودکان کار عنوان کرد و افزود: با توجه به این که بیشتر افرادی که کودکان کار خطاب میشوند، بی‌سرپرست هستند، لذا دولت و مجلس آینده می‌توانند با فراهم کردن شرایط تحصیلی برای این نوع کودکان و تامین بیمه‌های عمر و مقرری منظم، از تعداد این کودکان کار از جامعه کاسته شود. 
 
 عضو نیروهای خط امام  با اشاره به تشکیل شوراهای مشورتی متعدد گفت: این شوراها می‌توانند با مشاوره دادن به نمایندگان مجلس در امور مختلف از جمله تجارت، تولید، مسائل سیلاسی و اجتماعی، اولویت و اهداف مجلس آینده را محقق سازند. 
 
غفاری در ادامه افزود: اگر مجلس آینده از تنگ نظری بیرون آید، از متهم کردن یکدیگر گریزان باشند و فرصت‌ها را غنیمت بشمارند بی شک جامعه به سمت اخلاق‌مداری خواهد رفت و به تبع آن مشکلات حل خواهد شد. 
 
 بررسی اولویت های مجلس دهم از دید اصولگرایان:
 
 اصول‌گرایان با شعار «معیشت، امنیت و پیشرفت» در انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی شرکت کردند و حدود 90 نفر از این ائتلاف توانست در مرحله اول انتخابات پیروز شوند.
 
زهره الهیان عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اولین اولویت مجلس آینده  تحقق برنامه ششم توسعه است و اظهار کرد: برنامه ششم توسعه باید رویکرد جامعی نسبت به مسائل و معضلات کشور داشته باشد. 
 
عضو فراکسیون زنان در مجلس هشتم  با اشاره به این که برنامه ششم توسعه در حال حاضر در دستور کار مجلس قرار دارد  گفت: رویکرد مجلس آینده می‌تواند تصویب قوانینی در چارچوب این برنامه باشد.
 
وی اقتصاد مقاومتی را دیگر اولویت مجلس دهم عنوان کرد و گفت: رویکرد کلان و آینده‌نگر مجلس دهم نه تنها می‌تواند حمایت از دولت در جهت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی باشد بلکه مجلس باید قوانینی تصویب کند که اقتصاد مقاومتی را در جهت اجرایی شدن هدایت کند.
 
الهیان به تولید و سرمایه‌گذاران داخلی اشاره و تاکید کرد: اگر رویکرد مجلس دهم به سمت تولید داخلی برود می‌تواند حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی را برای تولید ملی تسهیل ببخشد. 
 
عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس هشتم به معضل بیکاری جوانان اشاره و به عنوان دیگر اولویت مجلس دهم عنوان کرد و افزود:  با وجود اینکه نیروی انسانی متخصص و با تجربه در کشور داریم اما معضل بیکاری باعث شده است از این نیروها استفاده نشود. 
 
الهیان تاکید کرد: مجلس آینده با برنامه‌ریزی جامع و استفاده از نیروی متخصص می‌تواند از ظرفیت‌های علمی، تخصصی نیروهای توانمند در جهت توسعه کشور بهره بگیرد. 
 
وی در ادامه به منابع خدادی و طبیعی اشاره کرد و گفت: یکی از مولفه‌هایی که در جهت اقتصاد مقاومتی می‌توان استفاده کرد، ثروت عظیمی است که (منابع طبیعی) در کشور ما وجود دارد، لذا مجلس دهم می‌تواند با برنامه‌ریزی مدون، قوانینی تصویب کند که توجه بیشتر به این منابع طبیعی، خدادادی شود و از سوء استفاده کنندگان منابع جلوگیری به عمل آورده شود. 
 
نماینده مردم تهران در مجلس هشتم با اشاره به سخنان موکد مقام معظم رهبری به مقوله فرهنگ خطاب به نمایندگان مجلس، این مولفه را در کنار  مسائل اجتماعی دیگر اولویت مجلس دهم عنوان کرد و در ادامه گفت: چالش‌های فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی در جامعه امروز  مسئله جدی‌ای را برای جامعه فراهم کرده است، لذا مجلس آینده با تحلیل عمیق فرهنگی و رصد آسیب‌های اجتماعی در لایه‌های مختلف جامعه می‌تواند برنامه‌ریزی  مدونی برای تصویب طرح‌هایی که به رفع این نوع آسیب‌ها کمک کند، داشته باشد. 
 
 عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پایان  گفت: اگر مجلس دهم یک رصد همه‌جانبه از مسائل و مشکلات کشور داشته باشد و از روزمرگی و برنامه‌های کوتاه مدت بپرهیزد و برای برنامه‌های کلان و آینده دور دست برای بیست سال اینده برنامه‌ریزی داشته باشد بی شک می‌تواند اولویت‌های خود را در جامعه محقق سازد. 
 
 بررسی اولویت‌های مجلس دهم از دید اعتدال‌گرایان:
 
احمد شریف اولین اولویت مجلس دهم را بحث توسعه اقتصادی عنوان کرد و گفت: توسعه اقتصادی منجر به رونق اقتصادی شده و به دنبال آن خروج از رکود اقتصادی را به همراه خواهد داشت.
 
وی معضل بیکاری را مهمترین بحث اقتصادی جامعه عنوان کرد، ادامه داد: تا زمانی که اقتصاد از رکود خارج نشود  معضل بیکاری وجود خواهد داشت.
 
وی به دیگر اولویت مجلس دهم یعنی ساماندهی امور فرهنگی اشاره کرد و گفت: جامعه امروز از مولفه فرهنگ غافل شده و در طول سالیان گذشته به اندازه کافی نتوانسته است خوراک فرهنگی لازم را  به بدنه جامعه تزریق کند و این موضوع باعث شده است خللی در جامعه امروز از این ناحیه ایجاد شود.
 
شریف به اطلاع رسانی و القاء فرهنگ بیگانه از طریق شبکه های  ماهواره ای در غیاب رسانه های داخلی اشاره کرد و گفت: وجود چنین شبکه هایی که برنامه های آنها مغایر هنجارهای حاکم بر جامعه و روح فرهنگ ایرانی است باعث سست شدن بنیان خانواده شده و به تبع آن  فرهنگ جامعه را از درون تهی خواهد کرد.
 
رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب ایران به مولفه‌های فرهنگ مانند کتاب و موسیقی و سینما اشاره و تاکید کرد: اگر در عرصه کتاب بستر لازم برای آموزش کتابخوانی به شهروندان ایجاد شود و به موسیقی اصیل سنتی توجه ویژه شود و از رویدادهای تاریخی ایران فیلم های فاخر ساخته شود بی شک خللی که به وسیله تهاجم فرهنگ بیگانه در این زمینه ها ایجاد شده، تا حدودی ترمیم خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه موفقیت در بحث مذاکرات هسته ای با همدلی و همزبانی ملی بوقوع پیوست از این رو گفتگوی ملی دیگر اولویت مجلس آینده است و اظهار کرد: برای پیشرفت و توسعه درعرصه داخل به گفتگوی ملی نیاز داریم و مجلس دهم می‌تواند بسترهای لازم را برای گفتگوی ملی فراهم کند.
 
دبیر کل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران گفت: با توجه به این که بعلت ضعف فرهنگ احزاب و گروههای مختلف سیاسی حاضر به گفتگو نیستند، رسانه ملی می‌تواند بسترهای لازم را برای گفتگو میان گروه‌های سیاسی فراهم کند و از دبیران کل احزاب دعوت کند تا با تشکیل میزگردهای مختلف مسائل کلان را مورد بررسی قرار دهند.
 
شریف با ابراز امیدواری از همسویی دولت و مجلس آینده گفت: با توجه به این که دولت بدنه کارشناسانه قوی دارد، مجلس دهم می‌تواند اولویت‌های مورد نظر خود را با دولت در قالب لوایح مختلف و طرح های کارشناسی شده مورد بحث و بررسی قرار دهد تا مسیر پیشرفت و توسعه کشور با سرعت بیشتری فراهم شود.
 
گفتنی است؛ اصلاح‌طلبان، اصول‌گرایان، اعتدال‌گرایان به طور نسبی هدف‌های مشترکی را به عنوان اولویت خود در مجلس دهم مد نظر قرار داده‌اند و این موضوع در شعارهای انتخاباتی آنها به وضوح نمایان بود. آنها بیشتر بر موضوعاتی نظیر اقتصاد مقاومتی، حل مشکلات اقتصادی، چالش‌های اجتماعی و دیگر مسائل مشابه اشاره کرده‌اند. این امر نشان‌دهنده آن است که جریان‌های ذکر شده  با وجود این که هر کدام آرایش سیاسی خاص خود را دارند اما در شعارهای انتخاباتی خود فصل مشترکی را دنبال می‌کنند.
 
اگر چه اهداف هر کدام با رویکردها و منش سیاسی دیگری تقاوت دارد اما  جغرافیای سیاسی نمایندگان منتخب شده  در مجلس دهم همان جغرافیای سیاسی انقلاب و شهدا  و مردم است زیرا مردم ایران دین واحدی به نام اسلام دارند و انقلاب، انقلاب اسلامی است  و هر دو گروه یا جریان سیاسی نمایندگان مسلمان و مدافع اسلام و انقلاب هستند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۵
علی اکبر دارابکلایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">